• Musée et Institut Hongrois d’Histoire du Théâtre


 
Bajor Gizi névjegye, 1914. 
Papír, nyomtatvány, verzón autográf tintaírású rájegyzéssel, 40x103 mm
(OSZMI Kézirattár, 2016.7.1)
 
 
Nemrég került az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet Kézirattárába Bajor Gizi pályakezdésének e ritka dokumentuma. A műtárgy részletes bemutatásával, a kezdő színésznő művészi útkeresésének felidézésével a hatvanöt éve, 1951. február 12-én tragikus körülmények között elhunyt nagy művészre, kiállítóhelyünk névadójára emlékezünk.
 
Bajor Gizi, azaz Beyer Gizella 1914. május 31-én vette át diplomáját a színiakadémián. A tehetséges fiatal színésznőt a Nemzeti Színház szerződtette. Az új évad megkezdése előtt, 1914. július 28-án azonban kitört az első világháború, s 1914. szeptember 13-án, a gyors győzelemig, ideiglenesen felfüggesztették az állami színházak működését. Az előadások csak 1915. január 28-án kezdődtek meg ismét.
 
Az 1916. január 9-én megjelenő Színházi Élet címlapját Bajor Gizi fényképe díszítette, a színházi hetilap kilencedik oldalán pedig oldalnyi ismertető jelent meg szerzői megjelölés nélkül. Érdemes teljes egészében idézni:
 

„Ha van szerepkör, amelynek művészei egyre ritkábbak és ennél fogva értékesebbek lesznek, akkor ezek közt elsősorban áll a naiváé. Természetes, mert hisz ez az egyetlen olyan szerepkör, amely a fiatalság minden üdeségét, kedvességét és báját követeli meg egy részről, másrészről pedig ugyanazt a nagy kiforrott egész és biztos mesterségbeli tudást, amelyet más feladatkörök művészei hosszú esztendők munkájával érlelnek meg magukban pályájuk delelőjén.

A Nemzeti Színháznak e nehezen található klenodium [kincs] dolgában is szerencséje volt. Szerencséje és okossága, amikor a színészakadémia két esztendő előtt végző növendékei közül megtalálta Bayor Gizit, aki mind e nehezen egyesíthető értékeket dúsan és szépségesen kapta ajándékul abból a bőség szaruból, amelyből titokzatos kezek a tehetséget osztják. Már növendék korában tűnt fel a Kicsinyek című dráma egyik főszerepében, Gárdonyi Annuskája hozta meg első igazi sikerét, s ez idei szezon kezdetén Gábor Andor Palikájának egyik finom és megható figurájában a kis Rizában már mint a Nemzeti Színház akkreditált új naivája kapott bőséges tapsot, méltóan sokat és nagyot kivételes talentumához művészi érettségéhez, mely az iskolai padból a legelsők közé emelte, vagy ha nem is a legelsők közé, legalább, oda ahol már csak egy lépés választja el ettől a kivételes rangfokozattól. Legutóbb, Csiki Gergely Nagymamájában, Márta szerepében, aratott igaz, meleg sikert.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A lelkes méltatásból is kitűnik, hogy kezdetben Bajor elsősorban a kortárs magyar drámák naiva szerepeiben tűnt fel a kritikusoknak, bár klasszikus magyar és külföldi színművek hosszú sorában is szerepeltették. Első jelentősebb alakítása volt 1915 februárjában a Tartuffe-ben Orgon leányának, Marianne-nak szerepe, majd fellépett magyar klasszikusokban – Az ember tragédiájában (Gábor főangyal) és Gaál József A peleskei nótárius című énekes bohózatában (Fanny), és egy német klasszikusban is, a Nemzetiben1879 óta műsoron lévő, Michael Klapp szerzette Rosenkranz és Güldenstern című vígjátékban.

A színház 1915. május 2-án újította fel Gárdonyi Géza Annuska című vígjátékát, melynek címszerepében aratta Bajor Gizi első említésre méltó sikerét. Sorba jöttek a kisebb-nagyobb szerepek: Gábor Andor Palika című színművében Riza, Molnár Ferenc felfokozott érdeklődéssel övezett mirákulumában, A fehér felhőben az Angyal szerepében lépett a színpadra, míg Móricz Zsigmond Pacsirtaszójában már főszerepet osztott rá a direkció (A menyecske).

A kezdeti visszafogott hangú bírálatok két év alatt egyre lelkesebbé váltak, míg 1917 októberében Bródy Sándor Dadájának  megformálását – már a kor olasz színésznő ikonjának, Eleonora Dusénak alakításához hasonlították. Ambrus Zoltán igazgató, aki nagy ambícióval egyengette Bajor pályáját, azt szerette volna, ha a fiatal színésznő William Shakespeare Rómeó és Júliájában ér el arra a művészi fokra, mely kétségbevonhatatlanul a Nemzeti Színház első számú művészei közé emeli. Bár a lapokban dicsérő kritikák jelentek meg az 1918. június 7-én bemutatott előadásról, Bajor nem váltotta be a direktor reményeit. Shakespeare bonyolult nyelvezetű, költői szépségű sorai hamisan csengtek alakításában, Júlia szerepe idegen volt habitusától, szerepformálása elmaradt a nagy elődökétől. Végképp bebizonyosodott, hogy a színésznőnek nem állnak jól a heroina szerepek, vissza kell térnie a polgári miliőben játszódó darabokhoz, az olyan szerepekhez, mint az előző nagy sikerben, Molnár Ferenc Úri divatjában alakított eladó kisasszony, Paula.

Bajor Gizi tehát a háború végére „a megfelelő pályára” állt, nevét a vezető művészek között emlegették, kikristályosodott, mely szerepkörben érhet el sikereket. A Nemzeti Színház szerzői neki írták a darabokat, rajongók hada várta esténként a művészbejárónál, sőt a Színházi Élet olvasói Intim Pistától arról is értesülhettek, hogy menyasszony, vőlegénye, dr. Vajda Ödön ügyvéd a háború kitörése óta a fronton harcolt.

 
A bemutatott névjegy sok hasonló tartalmú, ám szedett-vedett cédulácskával nemrég került a Kézirattár gyűjteményébe. Különleges, hiszen ilyen korai dokumentum nemigen maradt fenn Bajor Gizi nemzeti színházi pályájáról. A névjegyen még eredeti vezetékneve áll: Beyer. Neve a színlapokon fokozatosan változott Bayorra a kezdeti években, s végül az arisztokratikus „y” kopott „j”-vé, s lett Beyer Gizikéből Bajor Gizi.
 
Furcsán hat a mai szemlélőnek, hogy keresztnevét a névjegyen Gizikeként tüntette fel. Talán ifjú korát akarta sejtetni, bizonytalanságát leplezendő, hiszen egy kezdő, tapasztalatlan színésznőnek sok minden elnézhető! Esetleg szerepkörére tett utalást: Beyer Gizike – nehezen lehetne tökéletesebb nevet kitalálni egy naivának! Az is lehet, hogy a névjegyeket 18. születésnapjára kapta, hiszen az úri családok ekkor mutatták be hivatalosan leányukat a társaságnak – ekkor névjegyet kellett beküldeni az ajtót nyitó inassal vagy szobalánnyal. Ez megmagyarázná azt a furcsaságot, hogy a név alatt nem szerepel a „Nemzeti Színház tagja” státus.

A névjegy hátlapján a következő üzenet olvasható:

„Kérem Baronics Úr vegye fel a fizetésemet az Operánál. Köszönettel Beyer Gizi”

Több hasonló üzenet íródott Baronics úrnak, szinte az egész társulat megbízta gázsija felvételével. Volt, aki a keltezést sem feledte: 1914. október 16.

Baronics, a Nemzeti Színház irodaszolgája lehetett, aki az állami színházak – a Magyar Királyi Operaház és a Nemzeti Színház közös gazdasági hivatalában, az Operában felvette a Nemzeti Színház művészeinek fizetését. Az állami színházakban szünet volt ekkor, próbákat, előadásokat nem tartottak, a háború gyors befejezésére várt mindenki – valószínűleg otthon.

Csiszár Mirella