Próba
A látványtervező ötletei ezzel nem értek véget: a következő szobában felléphetünk a világot jelentő deszkákra. A vörös függönnyel, fekete háttérfüggönnyel felszerelt színpadon a 19. századi előadásokat rekonstruáló makettek megidézik a magyar színjátszás hőskorát. A színpadról letekintve az olvasópróba hamisítatlan díszletét látjuk. A hosszú asztalon és a tárlókban megannyi dokumentum: fényképek, szerepértelmezések, szerepek, díszlet- és kelléklapok, Egressy Gábor próbanaplója, Krecsányi Ignác, Ivánfi Jenő, Paulay Ede rendezőpéldányai. Molnár Ferenc Faludi Jenőnek írt – próbarendet, szereposztási elképzeléseket ismertető – levelei szemléltetik a színházi próbafolyamat állomásait.
A hosszú paravánon neves színházi szerzők sora: többek között Molnár Ferenc, Herczeg Ferenc, Bródy Sándor, Örkény István portréja vagy karikatúrája. Körben a falakon meghatározó rendezőegyéniségek – például Oláh Gusztáv, Jób Dániel, Krecsányi Ignác, Bárdos Artúr – arcképe.
Rehearsal
In the next room we can all step on the stage which stands for the whole world. The small stage fitted with a black backdrop and a red carpet presents models reconstructing 19th century Hungarian performances, which evoke the early days of professional theatre in our country. If you look down from the stage you can see the true décor of a reading rehearsal. On the long table and the displays there are numerous documents which present the different stages of a rehearsal process: photos, role interpretations, parts, set and décor plates, rehearsal diary of Gábor Egressy, director’s copies of Ignác Krecsányi, Jenő Ivánfi, Ede Paulay, letters by Zsigmond Móricz to Jenő Faludi. The long display panel presents numerous theatre authors: portraits or caricatures of Ferenc Molnár, Ferenc Herczeg, Sándor Bródy, István Örkény. On the walls around you can see the portraits of the most defining theatre directors: Gusztáv Oláh, Dániel Jób, Ignác Krecsányi and Artúr Bárdos.