Molnár Ferenc levelei Faludi Jenőnek
„Nagyon kérlek, értesíts a szereposztási tervezetről. Most úgy nézem, (az itteni próbák után), hogy az ideális szereposztás volna: Hegedűs és Csortos a két író szerepében és Törzs a színésznek. (De ha más ötleted van, beszélhetünk róla.) A női szerepről – (itt a kis Wagener, aki egy zseniális színésznő) – kisült a próbákon, hogy mint szerep igen jó és hálás, úgy hogy nézetem szerint az itteni előadáson szenzáció lesz a nő jelenete a II-ik és a III-ik felvonásban. A zeneszerző (Ádám) szerepére feltétlenül nagyon fiatal és gyerekes külsejű színész kell, úgy, hogy meggondolandó, ne térjünk-e vissza az első ötlethez: Dénes Gyurkához. Itt (Bécsben) ki kellett cserélni Ádám szereplőjét, mert az egész darab elveszti az értelmét, ha Ádám férfias, és nem esetlen, szánalomraméltó, ügyefogyott kis muzsikus-gyerek. Ha tudsz még Dénesnél is fiatalabb, szelídebb, igazi 22-23 éves csinos, szerény fiút, szivesen bajlódom egy tehetséges kezdővel is. De külsejében nagyon meg kell felelnie a kívánalmaknak.
Kérném válaszodat és, – szeretettel üdvözöl öreg barátod Feri.”
Letters of Ferenc Molnár to Jenő Faludi, 1926
The premiere of the Play at he Castle by Ferenc Molnár in the autumn of 1926 was an important step in the career of Ferenc Molnár. After a few years of experimenting he returned to the dramaturgy of which he was the best craftsman in the whole world. Maybe this is why the playwright insisted on personally supervising rehearsals at the Magyar Színház, and also to be listed as director on the playbill, since five years had passed in Budapest without a true Monár blockbuster. A unique resource of the rehearsal process are these five letters which were sent by Molnár to Jenő Faludi, the manager of the Magyar Színház, from Vienna between 1–9 October 1926.
'Would you please inform me about your planned cast? Now I have the feeling (after the rehearsals here in Vienna) that the ideal cast would be: Hegedűs and Csortos in the role of the two writers and Törzs for the actor. (But if you have other ideas, let me know). About the woman character – (we have the little Wagener here, she’s a genius actress) – it turned out during the rehearsals that it is a great role and also very rewarding, so I believe at the performance here her appearance in act II and III will be a sensation of some sort. The composer (Adam) must definitely be played by a very young actor with a boyish appearance, so we should wonder whether to go back to our original idea: Gyurka Dénes. Here (in Vienna) we had to swap the actor playing Adam, because the whole play looses its point if Adam is a manly and not a clumsy, pitiful, helpless little fiddler. If you know someone who is even clumsier, meeker and younger than Dénes, about 22-23 years old an mild, I would not mind toiling with a talented beginner. But in his appearance he most fully comply with my requirements.
Let me know what you think, – your faithful old friend Feri.'