Ingyenes vasúti kedvezmény diákcsoportok részére

Tájékoztatjuk kedves Látogatóinkat, hogy a Bajor Gizi Színészmúzeumba és az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetbe mint a Petőfi Irodalmi Múzeum tagintézményeibe látogató vidéki diákcsoportok az 1502/2017. számú kormányrendelet értelmében ingyenes vasúti utazást vehetnek igénybe!

 

A kormányrendeletről részletesen ITT tájékozódhatnak!

Fogadónyilatkozat a díjmentes vasúti utazás igényléséhez letölthető ITT!

 
 

MINDEN KEDVES ISKOLÁS GYERMEKET ÉS KÍSÉRŐIKET SZERETETTEL VÁRUNK MÚZEUMUNKBA!

 

 

 

 
 
 
 

Interaktív 3D bábmodell Lénárt András bábfigurája alapján

Múzeumunk Lénárt András bábos tevékenységét és Mikropódium bábszínházát bemutató időszaki tárlata kapcsán került gyűjteményünkbe ez a kis fafigura, mely a bábkészítő-bábművész által kifejlesztett különleges bábtechnika egyik mintadarabja. Munkatársam kérésére készítettem el ennek a sajátos kis fabábnak a háromdimenziós digitális modelljét, csatlakozva az utóbbi évben megkezdett műtárgymodellező sorozathoz. Ebben az esetben célom első sorban nem a fényképészetileg hiteles térbeli műtárgymásolat elkészítése volt, hanem az, hogy modellező kísérleteimben egy lépéssel tovább menve, néhány egyszerű mozdulat erejéig életre is keljen a báb, és lehetőséget adjon némi interakcióra báb és a néző között.

Legelőször a fotogrammetria módszerével próbáltam meg a modellt megalkotni, melynek lényege, hogy a tárgyról készült többtucat fényképből egy számítógépes szoftver alkotja meg a tárgy háromdimenziós dróthálóját, melyre aztán bőrként ráhúzza a tárgy fényképdarabokból összeálló képét. A báb zegzugos alakja, bonyolult mozgatási mechanizmusa miatt ez a módszer itt nem volt sikeres, annak ellenére, hogy korábban jól bevált kesztyűs és pálcás bábok esetén. Ezért úgy döntöttem, hogy a térbeli rajzprogram segítségével mértani formákból újraalkotom a figurát. Kivételt csak a bábfej képezett, ahol szerettem volna minél pontosabb mását kapni az eredeti faragott arcnak. Az így elkészített alkotóelemekre egy famintázatú textúrát húztam.

A feladat igazi kihívását a bábmodell mozgatása jelentette. Szerettem volna, ha a figura viszonylag élethűen mutatja meg a bábos finom és igen bonyolult kézmozdulatai által életre keltett apró mozdulatok mechanikáját. A báb egy egyszerű csontvázat kapott és a csontok közti mozgáskorlátok szabályozásával modelleztem a kezek, lábak és a fej mozgását. Míg a valóságban az irányító billentyűk és zsinórok mozgatják a bábot, a modellen természetesen ezeket is programozni kellett. A legnehezebbnek a zsinórok mozgatása volt, melyeket nem sikerült a webes változatban automatizálni, így arra kényszerültem, hogy képkockánként animáljam őket.

A modell elkészítéséhez a Blender szabad forráskódú tervezőprogramot használtam, a webes változat elkészítését pedig a Blend4Web fejlesztői környezet segítségével exportáltam. A viszonylag új keletű, Moszkvában fejlesztett kiegészítő szervesen illeszkedik a már 2002 óta létező  Blender felhasználói felületébe és lehetővé teszi, hogy háromdimenziós jeleneteket közvetlenül webes felhasználású html fájlba lehessen exportálni. A Blender logikai csomópont programozói moduljának támogatásával egy térbeli tárgyat viszonylag összetett felhasználói irányításra lehet programozni, anélkül, hogy ismernünk kellene a  JavaScript programozói nyelvet. Így viszonylag egyszerűen össze lehet kapcsolni az egyes testrészek előre rögzített animációját a felhasználó által kattintással vagy érintéssel válaszható irányító elemekkel és a háttérzenével. A bábozás illúzióját erősebbé tenné, hogyha a felhasználó interaktívabban irányíthatná saját maga az egyes testrészek mozgását, akár egyszerre és egymástól függetlenül. Ez ugyanakkor bonyolultabb programozói feladat és a báb bonyolult mechanikája miatt csak a billentyűzet bevonásával oldható meg, mely így kizárná az érintőképernyős használatot.

 

 
Kattints a kezeket irányító pálcák végére, a lábakat és a fejet mozgató billentyűkre és a báb megmozdul. 
 
Készítette: Szabó Attila
 

International Projects

 

Together with our partner theatre institutes from the Visegrad countries (Arts and Theatre Institute Prague, Theatre Insitute Bratislava, Zbigniew Raszewski Theatre Institute Warsaw) we have been publishing a comparative series of plays in English, titled Visegrad Drama and are in permanent partnership for innovative theatre research and dissemination projects. Theatre Architecture in Central Europe was a unique research project resulting in an international touring exhibition, a large volume on theatre architecture in English (Beyond Everydayness), a unique English language survey of the spaces of experimental theatre (Occupying Spaces) and a comprehensive database of theatre architecture, which is welcoming new partners from Europe (http://www.theatre-architecture.eu). Theatre and Dictatorship is our forthcoming research project, which tries to map the strategies theatres in Europe and other countries used to cope with the different dictatorial regimes of the 20th century. In the project titled PACE.V4 – Performing Arts Central Europe, we try to represent together the performing arts scene of the Visegrad countries on different theatre markets and festivals of the world.

 

Our colleagues are regularly invited to professional meetings and conferences abroad, and as presenters or jury at different theatre festivals in the region. Since 2006, we have been members of STEP international research group on theatre sociology, initiated by the University of Groningen. Together with ITI Hungary we have been publishing the Hungarian Theatre Bulletin and from last year we are sending out online newsletters to the international public about the newest trends in the Hungarian theatre. We also strive to invite significant international theatre theoreticians and theatre makers to present the newest findings in theatre research to the Hungarian public. In May 2015 professor Marvin Carlson from CUNY New York presented a lecture at the Gizi Bajor Actors’ Museum. Since 2006 we have been cooperating with the Contemporary Drama Festival Hungary in organizing international conferences on Theatre and Coming to Terms With the Past (2008), Theatre and Dramatrurgy After 1989 (2009), Documentary Theatre (2011). 

 

 

Hungarian Theatre Museum and Institute (Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet), 1013 Budapest, Krisztina körút 57., +3613751184, Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Internationale Projekte

Gemeinsam mit unseren Partner-Theaterinstituten aus den Visegrad-Ländern (Kunst- und Theaterinstitut Prag, Theaterinstitut Bratislava, Theaterinstitut Zbigniew Raszewski Warschau) haben wir eine Reihe für Vergleichen verschiedener Stücke veröffentlicht in Englisch unter dem Titel Visegrad Schauspiel. Daneben sind wir in ständiger Partnerschaft für innovative Theaterforschungs- und Verbreitungsprojekte. “Theaterarchitektur in Mitteleuropa” war ein einzigartiges Forschungsprojekt, das in einer internationalen Wanderausstellung ausklang. Unter dem Projekt entstanden die verschiedensten Ausgaben über Theaterarchitektur zusammenfassend in Englisch (Jenseits von Alltäglichkeit// Beyond Everydayness), eine einzigartige Übersicht in englischer Sprache über die Räume des experimentellen Theaters (Besatzung von Räume // Occupying Spaces) und eine umfassende Datenbank von Theater-Architektur, die auch heute neue Partner aus Europa begrüßt (http://www.theatre-architecture.eu). “Theater und Diktatur” ist unser bevorstehendes Forschungsprojekt, das die “Strategischen Theater” in Europa und anderen Ländern abzubilden versucht, die unter den verschiedenen Diktaturen des 20. Jahrhunderts verwendet wurden. Im Projekt mit dem Titel PACE.V4 - Performing Arts Mitteleuropa versuchen wir gemeinsam die darstellende Kunstszene der Visegrad-Länder auf verschiedenen Theatermärkten und Festivals der Welt zu representieren.

Unsere Kollegen sind auf professionelle Tagungen und Konferenzen im Ausland regelmäßig eingeladen, und vertreten unser Institut als Moderatoren oder Jurymitglieder an verschiedenen Theaterfestivals der Region. Seit 2006 sind wir Mitglieder von STEP (Internationale Forschungsgruppe für Theatersoziologie), die von der Universität Groningen eingeleitet wurde. Zusammen mit ITI Ungarn (Internationales Theaterinstitut) wird das ungarischen Theater Bulletin veröffentlicht, und in den letzten Jahren ein online Newsletter für die internationale Öffentlichkeit über die neuesten Trends des ungarischen Theaters ausgesendet. Wir bemühen uns auch bedeutende internationale Theatertheoretiker und Theatermacher einzuladen, um die neuesten Erkenntnisse der Theaterwissenschaft der ungarischen Öffentlichkeit bekannt zu machen. Z.B. Im Mai 2015 Professor Marvin Carlson von CUNY New York hat einen Vortrag im Schauspielermuseum Gizi Bajor gehalten. Seit 2006 kooperieren wir mit dem Kontemporarischen Drama Festival Ungarn an internationalen Konferenzen in verschiedenen Themen über Theater: Die Auseinandersetzung mit der Vergangenheit (2008), Theater und Dramaturgie nach 1989 (2009), Dokumentarisches Theater (2011).