Szervezeti adatok

OSZMI ORSZÁGOS SZÍNHÁZTÖRTÉNETI MÚZEUM ÉS INTÉZET NONPROFIT Kft.

Székhely: 1088 Budapest, Rákóczi út 21.

postacím: 1013 Budapest, Krisztina krt. 57.

Központi telefonszám: +36-1-375-1184

Adószám: 27488379-2-42

Bankszámlaszám: MKB bank 10300002-13286743-00014908

E-mail:  Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Honlap: www.oszmi.hu

 

Nyitvatartás:

Könyvtár és Cikkarchívum: hétfő, szerda: 9.00-16.00, péntek: 9.00-14.00

Muzeális gyűjtemények: hétfő, szerda: 9.00-16.00

Audiovizuális Archívum: hétfő, szerda: 9.00-16.00, péntek: 9.00-14.00

 

BAJOR GIZI SZÍNÉSZMÚZEUM

Cím: 1124 Budapest, Stromfeld Aurél út 16.

Telefonszám: +36-1-225-3161

E-mail:  Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Honlap: www.oszmi.hu

Nyitvatartás: szerdától vasárnapig 14.00 – 18.00-ig. Hétfő, kedd szünnap.

 

SZERVEZETI STRUKTÚRA

Szerv vezetője: Dr. Bodolay Géza ügyvezető 

E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Szervezeti felépítés ide kattintva elérhető...

 

Fenntartó:

Színház- és Filmművészetért Alapítvány

székhely: 1088 Budapest, Rákóczi út 21.

Postai cím: 1117 Budapest, Gábor Dénes utca 4.

Ügyfélszolgálatának elérhetősége:1117 Budapest, Gábor Dénes utca 4.

Telefonszám: +36 70 584 6094

E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Honlap: www.szfe.hu

 

Felügyeleti, törvényességi ellenőrzést gyakorló szerv

Emberi Erőforrások Minisztériuma

Székhely: 1054 Budapest, Akadémia u. 3.

Központi telefonszám: +36 1 795 1200

E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Honlap: www.emmiugyfelszolgalat.gov.hu

 
Felügyelt költségvetési szervek

A szerv irányítása, felügyelete vagy ellenőrzése alatt álló, vagy alárendeltségében működő más közfeladatot ellátó szerv: Bajor Gizi Színészmúzeum (1124 Budapest, Stromfeld Aurél út 16.)

 
Lapok

A közfeladatot ellátó szerv által alapított lap: Színháztudományi Szemle

 
 
 
 
 
 
 
 

Szigeti József: A vén bakancsos és fia, a huszár - A Játékszín előadásának felvétele

 

 

Pregitzer Fruzsina (Lidi) és Peremartoni Krisztina (Ilon)
Szigeti József: A vén bakancsos és fia, a huszár
Játékszín, 1985. Fodor Györgyi Szeréna felvétele 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Szigeti József: A vén bakancsos és fia, a huszár. A Játékszín előadásának felvétele. Díszlet: Bakó József. Jelmez: Füzy Sári. Rendező: Berényi Gábor
A bemutató időpontja: Játékszín, 1985. november 22. 
A felvétel időpontja: 1988. február 25. 
A felvétel időtartama: 106’ 
A felvételt a Közművelődési Információs Intézet készítette 
Rendező: Török Ilona 
OSZMI Audiovizuális archívum ltsz. 88.31.1.
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Magyar Színházi Intézet – az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet jogelődje – 1985 és 1990 között csaknem két tucat színházi előadás rögzítésére adott megbízást. A három kamerával forgatott felvételek azért készültek, hogy a színháztörténet kutatói könnyebben összegezhessék majd ennek a korszaknak a színházművészetét. Ezért nem csak a jelentős fővárosi intézmények előadásaiból választottak, hanem igyekeztek minél több vidéki bemutatót is archiválni. Több egyedülálló felvételt találunk ebben a válogatásban. A Nemzeti Színház Kerényi Imre rendezésében, kettős szereposztásban mutatta be 1985. szeptember 21-én és 22-én Szörényi Levente és Bródy János István, a király című rockoperáját. Az előadás felvételére 1986. december 28-án és 29-én került sor. De nemcsak ezt a zenés színjátékot lehet megtekinteni, a Hegedűs a háztetőn című musical is megtalálható. Az 1973-as előadást – Bessenyei Ferenccel a címszerepben – 1985-ben újította fel a Fővárosi Operettszínház. Ezt a produkciót 1986. november 12-én vette fel a Közművelődési Információs Intézet – közkeletű nevén – a Selyemgombolyító videóstúdiója, melyet a Soros Alapítvány támogatásával hoztak létre. 
 
Az Esti Hírlap 1987. július 16-án kiadott számából az is kiderül, hogy kedvező áron vállalták a munkát: „Egy-egy felvétel ára körülbelül hetven, százezer forint között van, attól függően, hogy vidéken vagy Budapesten készül” – nyilatkozta Kálmán András a Közművelődési Intézet információtechnológiai osztályának vezetője. 
 
Ma már nehéz kideríteni, hogy milyen megfontolásokból ítélték megörökítésre érdemesnek a Játékszínben előadott magyar népszínművet, Szigeti József A vén bakancsos és fia, a huszár című alkotását. Talán az volt a fő szempont, hogy az előadás rendezője, Berényi Gábor izgalmas, új formában vitte színre a 19. század jellegzetes színjátéktípusát. Ebben a produkcióban nem találni úgynevezett népszínműénekeseket, akik iskolázott hanggal adják elő a műfaj jellegzetes műdalait. Ehelyett a Méta együttes összeállításában és előadásában tiszta népzene szólt a színpadon. 
 
Szigeti József. Elischer Lajos rajza utáni nyomat
 
A rendező, aki egyúttal a Játékszín direktora volt, a bemutató tényét önmagában is jelenős tettként értékelte az Esti Hírlap 1985. november 22-én megjelent számában: „nagyon régen szerettem volna már megrendezni, de eddig sehogy sem jött össze. Amikor előhozakodtam ötletemmel, mindig mindenféle kifogásokat emeltek. A legfőbb érv az volt: a népszínműnek nem realista szemléletű a parasztábrázolása. Ez körülbelül olyan »súlyos« vád, mintha valaki azt mondaná, az operettnek nem realista szemléletű az arisztokrata ábrázolása. Az idén tavasszal Sík Ferenc, a Gyulai Várjátékok művészeti vezetője, aki tudott erről a vágyamról, megkérdezte, nem volna-e kedvem a Várszínházban megcsinálni? Természetesen örömmel vállalkoztam a feladatra […].”
 
A Gyulai Várszínházban mindössze két alkalommal játszották Szigeti József darabját, majd 1985. november 22-én a Játékszínben is színre vitték. Sajnos egyik bemutatóról sem született klasszikus kritika – csupán Ablonczy László és Morvay István számolt be az előadásról. 
 
 
Ablonczy László a Film, Színház, Muzsika című lap 1985. július 6-án megjelent számában kiemelte, hogy Berényi Gábor „szolid tisztességgel állította színpadra Szigeti József háromszakaszos művét. A népszínművekre jellemző tömegesítést, a »Mind«-féle huszár, pór, cigány ácsorgó, közbeszóló gyülekezet statikusságát elhagyta, s némiképp egyszerűsítette a dialógokat. Főképpen, ahol fölösleges anekdotizálás mutatkozik, a vén bakancsos, Sugár Mihály némely kacskaringós historizálásában például.” Míg Morvay István 1985. december 2-án az Esti Hírlapban azért dicsérte a rendezőt, mert „[n]em tett ki idézőjeleket, nem alkalmazott elidegenítő effektusokat. Ellenkezőleg: megismertette a közönséggel a népszínművet. És a mese – amelynek alaphelyzete évezredeket átívelőn időtálló – hatott. Szigeti József, a színész-szerző több évszázad drámairodalmának nagyjeleneteit csempészte be darabjába a Rómeó és Júliától A fösvényig, de ezeket az értékeket oly ügyesen juttatta át a határon, hogy bár észrevesszük huncutságát, nem neheztelünk rá, hanem összehunyorítunk vele.”
 
Mindkét kritikában olvashatunk a színészi játékról, s az előadásfelvétel nyomán megerősíthetjük, igaza volt Morvay Istvánnak, aki azt írta, hogy a „színészek nagyszerűen értik és valósítják meg a rendezői felfogást”.
 
Paláncz Ferenc (Veres, korcsmáros) és Bajor Imre (Frici, a fia)
Szigeti József: A vén bakancsos és fia, a huszár. Gyulai Várszínház, 1985. MTI / Ilovszky Béla felvétele 
 
 
Morvaynak különösen Pregitzer Fruzsina és Bajor Imre kettőse tetszett: „Nincs elég sorom arra, hogy megpróbáljam szavakba önteni azt, amit ez a két kirobbanó tehetség a színpadon művel. Pregitzer a talpraesettség és tűzrőlpattantság. Bajor pedig az önnön gátlásosságát és alamusziságát gonoszkodással kompenzáló ravaszság megjelenítésében csillogtatja talentumát. Ők az előadás legfőbb mulatságszerzői. Tánckettősük az előadás legnagyobb nyíltszíni tapsát aratja.” 
 
De nemcsak a nagyszerű művészek játékát tanulmányozhatjuk az 1988. február 25-én készült felvételen. Azt is felfedezhetjük, hogy a nézőtéren elsősorban gyermekek ültek. S így érthető, hogyan lehetett ezt a népszínművet éveken át műsoron tartani. Bár a közönség tagjai közül sokan felszabadultan kacarásztak Kaszás Attila és Peremartoni Krisztina szerelmi kettősén, a fordulatos cselekmény és az élő zene mindenkit rabul ejtett.
 
Az előadás sikerrel szerepelt az I. Országos Gyermekszínházi Találkozón, melyet 1987 őszén Budapesten rendeztek meg. A seregszemlén a legjobb női mellékszereplő Pregitzer Fruzsina, a legjobb férfi mellékszereplő Kaszás Attila lett. Nánay István a Színház című folyóirat 1988. februári számában így értékelte a vállalkozást: „Meglepetést okozott, hogy Szigeti József népszínműve, A vén bakancsos és fia, a huszár a Játékszínben milyen kitűnően szól – a gyerekeknek. Mára ez a népszínmű olyan, mint egy szép mese, s ezt Berényi Gábor rendező jól ismerte fel. De nem eleve gyerekelőadást rendezett, azaz nem egyszerűsítette le a történetet, nem vonta ki belőle a szerelmi szálat, nem szállította le a művészi szintet. Ha akarom, „felnőtt” előadás született, maximális igényességgel, éppen ezért a gyerekeknek nemcsak a könnyen átélhető mese, hanem az őket egyenrangú partnernek tekintő művészi attitűd is maradandó élményt adott.”
 
Bár Berényi Gábor a Pesti Műsor hasábjain szomorúan jegyezte meg, hogy a kritikusokat nem érdekelte munkája, elégtétel lehetett számára, hogy ennek ellenére bekerült a legjelentősebb hazai színháztörténeti gyűjteménybe, ahol remélhetőleg még hosszú ideig megtekinthetik az érdeklődők. 
 
 
Írta: Gajdó Tamás
 
 

Színészek - tetőtől talpig

Intézményünk a Herendi Porcelán Múzeumban látható kiállítása rendhagyó. Nem nevezetes színházi bemutatók, nem is személyes pályaképek állnak ugyanis középpontjában. A mai múzeum- és színházlátogató közönség talán alig ismer fel a fényképen szereplők közül valakit. A tárlat mégsem érdektelen, sokféleképpen vehetjük szemügyre. Felidézi nagy színházi pillanatok és művészek emlékét, tanúskodik életmódról, tárgykultúráról, divatról, miközben Fotótárunk,Képzőművészeti Gyűjteményünk, Emléktárunk és Szcenikai Gyűjteményünk kincseibe enged bepillantást.
 
 
 

 

Színészkatonák, fogolyprimadonnák

Front- és hadifogolyszínházak az első világháborúban

Az első magyar tábori színház 1917. április 3-án Lembergben mutatkozott be. A társaság nehéz körülmények között játszott, fűtetlen faszínház vagy földalatti fedezékszínház és jéghideg öltöző várta a színészeket. Bőségesen kárpótolta azonban őket a lelkes fogadtatás.

A front túloldalán sem hallgattak a múzsák, az orosz hadifogságba került katonák – hivatásos művészek irányításával – színházat alapítottak, hadifogolyszínházat. Többnyire vígjátékokat, operetteket és kabaréműsort játszottak. A csárdáskirálynőt emlékezetből, újrakomponált zenével és librettóval adták elő. A krasznojarszki Tiszti Színházban Vereczky Szilvia szerepében Minyó Andor lépett színpadra…

A kiállítás azokat a különleges színházi formákat mutatja be, melyeket az első világháború a fronton és a hadifogolytáborokban hívott életre. A háború végén a színészkatonákat leszerelték, a táborokat feloszlatták, a színházi együttesek elbúcsúztak a közönségtől, s mindenki megpróbálta ott folytatni életét, ahol a bevonulás előtt abbahagyta. A frontszínházak dokumentumait, a hadifogolyszínházakból hazamenekített relikviákat azonban féltve őrizték, élményeiket lejegyezték. A kiállítás anyagát ezek a ritka, különleges fényképek, színlapok, grafikák illusztrálják.

 

AZ EGYES MOLINÓK TEMATIKÁJA:

1-3. molinó:
Az első magyar frontszínház megalakulása és működése valamint egyéb színházi események a frontokon
 
4-10. molinó:
A magyar nyelvű hadifogolyszínházak működése Szibériában:
A kiállításban bemutatott hadifogoly-társulatok ismertetése ( 2 molinó)
Primadonnák a hadifogolyszínpadokon (1 molinó)
Színpadok, szcenográfia (1 molinó)
Színházi lapok (1 molinó)
Az előadott darabok (2 molinó)
 
11-12. molinó:
A hátország színházi élete a világháború alatt (színészkatonák, háborús témájú színdarabok, sebesültek illetve hadiözvegyek javára rendezett estek, színielőadások stb.)
 

A látvány korabeli háborús filmhíradó-részletek vetítésével egészül ki, melyeket az installációba beépített LCD televízión tekinthetnek meg a látogatók. A filmvetítés alatt olyan közismert korabeli operett-részleteket hallhatnak a látogatók, melyeket a harcok szünetében, illetve a hadifogolytáborokban is hallhattak / énekelhettek a katonák.

 
A kiállítás kurátora: Csiszár Mirella, Sipőcz Mariann
Látványtervező: Juhász Tibor
Grafikai munka: Szabó Lívia
 

A KIÁLLÍTÁS RÉSZÉT KÉPEZI:

13 darab 200x100 cm méretű fa tartószerkezet (12 molinóhoz + 1 LCD Tv-hez)

 SAMSUNG UE 32 F5300 típusú smart LED televízió

4 darab 85x180 cm méretű, öntapadó, víztiszta fóliára nyomott molinó (nem feltekerhetők)

8 darab 85x180 cm méretű, festővászonra nyomott molinó (feltekerhetők)

180x240 cm méretű festett függönyrekonstrukció: A krasznojarszki tiszti színház függönye (feltekerhető)

 
 
A KÖLCSÖNZÉS DÍJA: 50.000 Ft + Áfa
(A kölcsönzési díj min. 1 - max. 2 hónapos kölcsönzési időre értendő. Az ár nem tartalmazza a szállítási költségeket és az installálást.)
 
 
INFORMÁCIÓ:
Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 1013 Budapest, Krisztina krt. 57. Tel.: 06-1-375-1184, e-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
 

 
 
 

Színésznők kalapban

A kiállítás nyolcvan ismert színésznő közel száz képét tartalmazza természetesen kalapban, fejdíszben.
Többek között Fedák Sári, Honthy Hanna, Karády Katalin, Medgyaszay Vilma, Rökk Marika, Titkos Ilona és Tolnay Klári fotóival találkozhatnak az érdeklődők.
 
A KIÁLLÍTÁS ANYAGA: 
30 darab 40x50 cm-es tabló (paszpartuzott fotómásolatok, keret nélkül)
 
A KÖLCSÖNZÉS DÍJA: 30.000 Ft + Áfa
(A kölcsönzési díj min. 1 - max. 2 hónapos kölcsönzési időre értendő. Az ár nem tartalmazza a szállítási költségeket és az installálást.)
 
INFORMÁCIÓ:
Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 1013 Budapest, Krisztina krt. 57. Tel.: 06-1-375-1184, e-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
 

 

A képeket válogatta: Hargittay Mária és Füle Péter (OSZMI, Fotótár)