Bonvivánból öregúr – ötven éve hunyt el Gózon Gyula

2022. október 8.

 
Gózon Gyula 1913-ban
Szenes Adolf felvétele

Gózon Gyula 1885. április 19-én született, Grosszmann (időnként: Groszman) Gyulaként, saját bevallása szerint Esztergomban, valójában inkább Érsekújvárott, illetve a Párkány és Újvár közötti úton, egy gyorsvonati kocsiban. A szüleihez tartó, várandós édesanya így a bécsi gyors érkezését az újvári állomás peronján ünneplő cigányzenekar játéka közben hozta világra gyermekét.

Gózon édesapja gabonakereskedő volt, hat gyermeke közül a művész negyedikként látta meg a napvilágot. A kis Gyula Esztergomban járt iskolába, egy nyári szünidei kirándulás alkalmával pedig látta Ferenc Józsefet sörözni az érsekújvári restiben. „Nem tanulok! Nem és nem! Színész leszek!” – jelentette ki a később magát apaszomorítónak nevező, életében majd’ négyszáz szerepet betanuló Gózon. Hogy színiiskolába járhasson, Rózsa S. Lajos operaénekes járt közbe a Rákosi Szidit jól ismerő Solymossy Eleknél, így került a fiatalember a színésznő magán színiiskolájába. Rózsa ingyen reggelit is intézett az ifjúnak az Emke kávéházban, e főétkezés egy csésze kávéból, két tojásból (szigorúan pohárban!), és két-három vajas zsemléből állt.
 
Első szerepe 1903 tavaszán talált rá, akkor ugyanis másodéves színinövendékként játszhatott a Király Színházban, Szidi „mama” és Bokor József, a Király főrendezőjének jóvoltából. Gózon egyébként azelőtt is statisztált, rezignáltan viselve, hogy eleinte a tömegjelenetekben is éppúgy hidegen hagyja pályatársait a jelenléte, mint a próbák szüneteiben. Lelkesedésével azonban hamar felkeltette társai érdeklődését, és az is hamar kiderült Gózonról, hogy több előadást annyiszor látott, hogy kívülről tudja azok valamennyi szerepét. Az 1903-ban futó Paul Lincke-operett, a Lysistrata (vagyis Lüszisztraté) egyik előadásakor ez a rendíthetetlen érdeklődés és emlékezőtehetség tette lehetővé, hogy Gózon beugorhasson a zenekari nyitány alatt rosszullétre panaszkodó Torma Zsigmond helyére. 
 
 

A visszaemlékezések szerint is sikeres tenorszerepében azonban Gózon nem bizonyult elég meggyőzőnek Bokor számára, aki, bár a Király Színház igazgatója szerződést ajánlott a tizennyolc éves színésznek, mégis vidéki pályakezdésre ösztönözte. Így lett Gózon 1906 őszén nagyváradi színész. E kezdeti, megpróbáltatásokkal és boldogsággal teli éveiben eljutott többek között Zomborra, Lugosra, Nagybecskerekre, Módosra, Nagykikindára, Nagyszentmiklósra és Herkulesfürdőre. Mindent játszott, ami akadt: operettet, Shakespeare-t operett-modorban, népszínművet, vígjátékot, stílusgyakorlatokat, műfajvegyítéseket, egy évadban 40-50 darabot bemutatva. „Az ifjúság tündéri városában” Ady Endrével, Emőd Tamással és Juhász Gyulával barátkozott, utóbbinak köszönhette az első színikritikát. Szintén Váradon fedezte fel egyik legkedvesebb komédiás társát, a Solymosi Elek színiiskolájából Szabadkára került, már-már nyomorban élő Kabos Gyulát, akit rögtön be is ajánlott a nagyváradi társulatba.

 
Kabos Gyula és Gózon Gyula ismeretlennel Szabadkán, 1905 körül
Ismeretlen felvétele
 
A víg bihari napokat az egykori nagyváradi újságíró, Nagy Endre feltűnése szakította meg, aki budapesti kabaréjához, a Modern Színpadhoz szerződtette Gózont. A társulat tagjai közé tartozott Medgyaszay Vilma, Somlay Artúr és Huszár Pufi is. Ismertté tehát, Bokor „logikájával” ellentétben Gózon mégsem vidéki színészként vált, hanem tréfás, kedv-búsítóan édeskés sanzonok ölelésében. Ebben az időszakban Gózon Mály Gerővel, az örmény származású, erdélyi kötődésű színésszel lakott, akivel később az Apolló Kabaréban játszottak együtt. A kabarészínpadon töltött egy évadot a Népopera követte, majd egy rövid visszatérés a kabaréhoz.
 
Gózon első pesti sikerét Kálmán Imre Kiskirály című operettjében aratta, melyben Szoyer Ilonka, az 1910-es évek népszerű primadonnája volt a partnere. Gózont ebben a bohókás előadásban látták játszani először a szülei, akik a művész visszaemlékezése szerint végigsírták minden jelenetét. 1914-ben, egy margitszigeti háborús jótékonysági est után ismerkedett meg Gózon a háta mögött határozottsága miatt csupán „Mari bácsiként” számontartott Jászai Marival. Az esten fellépő színészt kedves dicsérettel fogadta a Nagyasszony, kinek kezének súlyát Gózon „napok múlva is a vállán érezte.”
 
Gózon Gyula 25 éves kora körül
Ismeretlen fényképész felvétele
 
A háborús éveket Gózon és átmenetileg munkanélküli színészbarátai „pendlizéssel” élték túl. A Gózontól eredő ötlet szerint a színészek mozikhoz szegődtek, s az aktuálisan játszott filmek mellé egyórás műsort adtak. Az első helyszín a mai Blaha Lujza téren működő mozi volt, melynek akkori vezetője, Ungerleider Móric némi „unokaöccsi rábeszéléssel” megengedte Gózonéknak, hogy mozgófényképszínházát valóban színházzá tegyék. Nemsokára már nem is játszottak filmeket, hisz valójában mindenki Gózonék előadásaira volt kíváncsi. Az így halmozódó pénz ígérete olyan további jelentős művészeket is „pendlizésre” csábított, mint Rózsahegyi Kálmán, Nyári Antal, Lábass Juci vagy Németh Juliska. Így alakult meg az Apolló Kabaré.
 
Gózon 1917. január 31-én feleségül vette Berky Lili színésznőt. Berky Kolozsváron kezdte pályáját, később a Király Színházhoz, majd a Népoperához került. Utóbbinak deszkáin pillantotta meg őt először későbbi férje, a Budagyöngye című operettben. Ezután jött a Muskátli Kabaré, a húszas években pedig az UNIO Színházi Tröszt, mely több magánszínházat tömörített (Király, a Magyar és a Belvárosi Színház, Andrássy úti Színház, Blaha Lujza Színház), és amelybe a Gózon–Berky páros már házastársként lépett be. Hosszú és boldog életük során számtalanszor voltak egymás színpadi partnerei is, 1935-ben pedig közös házat vásároltak az akkoriban még Budapest mellettinek számító településen, Rákosligeten. Ide tértek haza minden éjjel, előadás után az utolsó vicinálissal, s ebben a villában vészelték át a második világháborút is. Gózon majd’ haláláig élt a közös otthonban, a színészpár szerelmét és emlékét ma emléktábla őrzi, az utca pedig a művészférj nevét viseli, az utcától nem messze található Gózon Gyula Kamaraszínházzal egyetemben. Berkyvel negyven évig éltek a legnagyobb egyetértésben, igazi társként. Harmóniájukba egyedül a férj borszeretete csempészett indokot az időnkénti zsörtölődésre.
 

Berky Lilivel,1910-es évek vége
Ismeretlen felvétele

Berky Lilivel ismeretlen szerepben, 1940-es évek eleje
Ismeretlen felvétele

 
Gózon Gyula 1927-től a Belvárosi Színház, 1929-től pedig az Új Színház tagja volt. Az operett és a népszínművek zsánereinek könnyedsége mellett egész életében vonzotta a drámai színjátszás. Prózai karakterszínészként először Beöthy László, Rákosi Szidi fia, az UNIO elnöke fedezte föl, aki Gózon egyik fellépését követően Szép Ernő Aranyóra című darabját ajánlotta olvasásra, s arra kérte a színészt, válassza ki a darab legszimpatikusabb szerepét a maga részére. Így lett Gózon bonvivánból az Aranyóra öregura.
 
Gózon Gyula filmforgatáson, 1940-es évek vége
Ismeretlen felvétele
 
Ekkoriban érkezett életébe a(z elébb még néma)film, s haláláig közel száz filmben játszott, melyek közül a legismertebbek a Hyppolit, a lakáj (1931), a Meseautó (1934), a Lila akác (1934), az Ida regénye (1934),  a Szent Péter esernyője (1935), A Noszty fiú esete Tóth Marival (1938), az Állami Áruház (1952), a Pacsirta (1963), A kőszívű ember fiai 1-2. (1964), valamint az Aranysárkány (1964). Alakításai színpadi népszerűségét is növelték. A Nemzeti Színház először 1935 őszén szerződtette, feleségével együtt, dr. Németh Antal hívására, aki akkortájt lépett a Nemzeti igazgatói posztjára. Gózon legelső szerepe a Hamlet sírásója volt, egyik, számára legemlékezetesebb alakításában, Zilahy Lajos A hazajáró lélek című drámájában pedig Bajor Gizi volt a partnere.
 
Bajor Gizivel Zilahy Lajos: Hazajáró lélek című előadásban
Nemzeti Színház, 1938. Ismeretlen felvétele
 
A zsidótörvények idején évekre eltiltották a színpadra lépéstől és a nyilvános szerepléstől. 1945-ben térhetett vissza szeretett Nemzeti Színházához, amelynek élete végéig hűséges tagja maradt. Első háború utáni alakításai Csiky Gergely Buborékokjához, Urbán Ernő botrányosan bátor Uborkafájához és Csehov Ványa bácsijához köthetők. 1954-ben Kossuth-díjat, a következő évben kiváló művész címet kapott, 1960-ban, hetvenötödik születésnapján pedig a Munka Érdemrend arany fokozatával tüntették ki.
 
Bessenyei Ferenccel és Siménfalvy Sándorral Urbán Ernő Tűzkeresztség című darabjában
Nemzeti Színház, 1951. Ismeretlen felvétele
 
Imádott felesége 1958. február 5-i halálába ő is belehalt, arca megöregedett, hangja meggyengült, színpadi alakja összetört. Hosszú betegeskedése alatt gondozói a rákosligeti villából egy panellakásba költöztették, méltatlan körülmények közé, magányba. Nyolcvanhét esztendősen hunyt el, ötven éve, 1972. október 8-án. Hattyúdala az Egy öreg színész emlékei című írásos sorozata volt, mely 1972. február-márciusban jelent meg a Nők Lapja hasábjain. Írásunk főként e visszaemlékezésekből táplálkozik.
 
 
Írta: Ozsváth Eszter
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Darvas Iván és 1956

2020. március 31.

Darvas Iván 
MTI - Keleti Éva felvétele, 1972
Forrás: OSZMI
 
Darvas Iván tevékenyen részt vállalt az 1956-os forradalomban, egyebek mellett kiszabadította Attila bátyját a börtönből, akit hazaárulással, kémkedéssel vádoltak, és nagyon hosszú ideig úgy tűnt, fel fogják akasztani. Aztán tíz évet kapott. Darvas Ivánt 1957 májusában tartóztatták le és kisamnesztiával 1959. április 4-én szabadult. Ám az igazi megpróbáltatás számára csak ezután következett.

„A kiszabadulásom után a metróépítésnél segédmunkásként dolgoztam. Az Astoriánál, negyven méterrel a földfelszín alatt egy zsaluzóbrigádnak voltam a tagja. Egyszer jelentkeznem kellett a pártirodában. Bementem és közölték velem, hogy áthelyeznek, holnaptól már Kispestnagyonmessze kell dolgoznom.

Akkortájt én pont az Astoria mellett laktam. Kérdeztem, hogy ugyan mi a kifogásuk ellenem, nincsenek megelégedve a munkámmal? Azt mondták, semmi kifogásuk nincs, csak nagyon szem előtt vagyok. Mondom, mi az, hogy szem előtt vagyok?!  Negyven méterrel a földfelszín alatt? Erre levettem a csizmámat, ami a vállalaté volt, és odavágtam. Se a munkakönyvemet, se az addig járó fizetésemet nem vettem fel.
 
Ezután egy kézműipari szövetkezetnél voltam műanyagfröccsöntő egy pincében, azóta is utálom a műanyagot. Csak 1965-ben írhattam alá ismét budapesti szerződést, annak az embernek a színházánál – Várkonyi Zoltánnál –, aki egész művészi pályám fő csillaga volt. Egészen a haláláig ott is maradtam nála a Vígszínházban.”
 

Tihanyi Péter beszélget Darvas Ivánnal. Hetek, 1998. június 27.

 

Korábbi blogbejegyzések


 

 

Dupla 25 - A Huszonötödik Színház 50 éves évfordulójára

2020. október 20.
 
Ötven éve, 1970. október 14-én egy új társulat jelent meg a budapesti színházi élet palettáján, a Huszonötödik Színház. Elnevezésüknek – mondhatnánk – prózai eredete van, hiszen ők alapították Magyarországon akkor a huszonötödik színházat. Nevük azonban többet jelentett ennél: tudatos elkülönülést a főváros többi színházi intézményétől. Ezt a törekvést fejezi ki Gyurkó László, író, az együttes alapítója: „A színház, amit szeretnék: világnézet. Számomra itt kezdődik és végződik minden, mert ebben összegződik cél, szándék és eszköz. A színház célja a közönség. Szándéka a közönség átformálása. Eszközei az erre legalkalmasabb színházi formák. A közönség pedig nem más, mint a társadalom.” 
 
Fotó: Korniss Péter
 
Az Aczél György támogatásával létrejött színházi alkotóközösség szinte valamennyi előadásával a „fényes szelek” időszakához kapcsolódott, és 1956-hoz való viszonyát próbálta tisztázni. A „hétköznapok forradalmának” szellemisége az amatőr mozgalomból megismert kollektív színházi nyelven keresztül szólalt meg: a színpadi beszéd helyett a zenével, énekkel kísért mozgások, táncok, ritmusok váltak szervezőelvvé. Ennek kidolgozásában nagy szerepet vállalt a főrendező Szigeti Károly és a társulathoz szerződött rendezők: Berek Kati, Szőke István és Iglódi István, illetve mellettük a színészi utánpótlást biztosító stúdió vezetői, Mezei Éva és Györgyfalvay Katalin. 
 
A Huszonötödik Színház működésének hét éve alatt hosszú utat járt be: történetének kezdetén monodrámákat (A gyász, 1970; Szókratész védőbeszéde, 1970) mutatott be, majd a politikai revük (Fényes szelek, 1971; Vörös zsoltár, 1973) következtek, s végül eljutottak a „beszélő színházig” (Zsugori uram, a telhetetlen fösvény ember, 1975; Lear király, 1976; Cserepes Margit házassága, 1976), ami ellen – addig legalább is úgy tűnt – lázadtak. 
 

Haumann Péter (Szókratész) 
Platón: Szókratész védőbeszéde. Rendező: Horváth Jenő 
25. Színház, 1970. október 28. 
Korniss Péter felvétele 
 

Berek Kati (Kurátor Zsófi) 
Németh László: Gyász. Rendező: Szigeti Károly
25. Színház, 1970. október 14. 
Korniss Péter felvétele 
A Gyurkó által megfogalmazott színházeszmény leginkább a Jancsó-Hernádi-produkciókban (Fényes szelek, 1971; Vörös zsoltár, 1973) és a Gyurkó-előadásokban (Szerelmem, Elektra, 1972; A búsképű lovag Don Quijote de la Mancha szörnyűséges kalandjai és gyönyörű halála, 1973; Kömíves Kelemenné balladája, 1975) vált transzparenssé. 
 
A színház repertoárjában az előadásokkal egyenértékű helyet foglaltak el a különböző előadóestek: Cseh Tamás, a Sebő együttes, a Kormorán együttes fellépései; Berek Kati, Jobba Gabi, Tolnai Miklós, Sándor György, Galán Géza és Novák János önálló estjei új művészi kifejezésformákkal gazdagították a színház társadalmi szerepvállalását. 
 
Hernádi Gyula: Vörös zsoltár. Rendező: Jancsó Miklós 
25. Színház, 1973. október 11. 
Korniss Péter felvétele 
 
A „hivatásosnak amatőr, amatőrnek hivatásos” rendhagyó társulatnak nem volt saját épülete. Először a KISZ Művészegyüttes Rottenbiller utcai termében játszottak, majd a Magyar Újságírók Országos Szövetsége székházának emeletén alakították ki játszóhelyüket. Az együttes végül hosszas huzavona után megkapta a Várszínház épületét, ahol profi színházi körülmények között – talán – lehetőségük lett volna mélyebb gyökeret ereszteni. Álmuk azonban szertefoszlott: egy minisztériumi határozat a „gazdaságosabb működés” érdekében Népszínház néven összevonta őket az Állami Déryné Színházzal és Ruszt József kecskeméti társulatának egy részével. A három különböző játékstílus és alkotói szándék összeegyeztetése lehetetlen feladat volt.
 
Jordán Tamás (Állampolgár) 
Kurt Bartsch: A has. Rendező: Iglódi István
25. Színház, 1975. november 20. 
Korniss Péter felvétele
 
A Huszonötödik Színház történetéről kevés írásos dokumentum maradt fent. A társulat tevékenységét azonban gazdag képanyag szemlélteti. Korniss Péter fotográfus a kezdetektől alkotótársként vett részt az együttes munkájában. Fotói vizuális tükrei annak a gondolatnak, melyet a Huszonötödik Színházról megfogalmazott: „A Huszonötödik Színház története […] több néhány sikeres előadásnál. Egy olyan társulat tanulsága, mely nemcsak vallotta a közösségi színház elvét – közösség volt maga is. Az elkötelezett szándék alkotó lendülettel találkozott. Ez az, amitől mindnyájan – résztvevők és színházszeretők egyaránt gazdagabbak lettünk.” 
 
 
Írta: Huber Beáta
 
 
 
 
 
 

Elfogult emlékek és keserű jegyzetek - Kortársak Bajor Giziről

2018. május 19.

Bajor Gizi százhuszonöt éve, 1893. május 19-én született. Furcsa, hogy amikor erre emlékezünk, értelmetlen halála jut először eszünkbe. Ha tetszik, ha nem: Bajor Gizi ezzel a tragédiával lett maradandó tagja a magyar színháztörténetnek. A hálátlan utókor hajlamos lett volna egy idő után megfeledkezni róla, noha a Nemzeti Színházban majd négy évtizeden keresztül játszott, s felejthetetlen alakításokkal lepte meg a közönséget. 

Már növendék korában feltűnt a Nemzeti Színházban, majd Ambrus Zoltán igazgatásának első esztendejében, az 1917–1918-as évadban került az élvonalba; Hevesi Sándor 1922-től már rá építette a repertoárt. Klasszikus és modern drámai művekben, vígjátékokban, sőt bohózatokban is páratlan alakítást nyújtott. Részletesen kidolgozta, megszerkesztette és felépítette szerepeit. Kivételes beszédtechnikájával, mimikai készségével, humorával és átváltozó képességével a legellentétesebb jellemű figurákat teremtette meg – akár ugyanabban az előadásban. 
 
Bajor Gizi színészi adottságait gyakran Eleonore Duse tehetségéhez mérték. Hevesi Sándor Hat év magyar színházművészete című tanulmányában kijelentette, hogy Herczeg Ferenc „fölöttébb érdekes és finom” alkotásában, a Szendrey Júliában Bajor olyanféle lelki folyamatot élt végig a színpadon, amilyet a Nóra harmadik felvonásában az olasz színésznő produkált, akit Bajor ebben a szerepében sohasem látott; s „Duse közelségébe jutni a mai színjátszás teljét és csúcsát jelenti”. [1.]
 

Bajor Gizi mint Szendrey Júlia. Partnere: Uray Tivadar mint Trubeckoj herceg  
Herczeg Ferenc: Szendrey Júlia. Nemzeti Színház, 1930.
 
Bajor Gizi különös egyéniségét, drámai erejű színpadi játékát, magánéletének különös fordulatait a huszadik századi magyar irodalom jeles alkotói idézték fel. Aki valaha kapcsolatba került Bajor Gizivel, nem tudta magát kivonni hatása alól. Először talán Csathó Kálmánt babonázta meg, így a fiatal színésznő alakja már 1916-ban feltűnt az Új Idők című hetilapban Csathó Ibolyka-elbeszéléseiben. Az író, aki egyúttal a Nemzeti Színház rendezője volt, nem festett éppen hízelgő képet a korszak színinövendékeiről: „Akkoriban a színművészet azzal kezdődött, hogy a kis leány bújta a könyveket, szavalt, mórikálta magát a tükör előtt, aztán pedig annak rendje-módja szerint lángoló szerelemre gyulladt Odiot Maxime vagy Duval Armand iránt, akivel végül egy nyári alkonyaton szülei átkától kisérve megszökött.” [2.]
Bajor Gizi Villaret Fanni szerepében Mikovényi Attilával (Georges)
Lucien Népoty: Kicsinyek
Nemzeti Színház, 1914

Siklóssy Pálra, aki Hevesi Sándor igazgatása idején a Nemzeti Színházban segédrendezősködött, hasonló hatással volt a fiatal Bajor Gizi. Ő azonban nem szépirodalmi műben idézte fel a színésznő alakját. Életének érdekes emlékeiből németországi emigráns éveiben Találkozások címmel karcsú kis kötetet állított össze. Ebben meglepő vallomással szólt róla: „Bajor Gizivel először a ligeti Gerbaud-ban találkoztam. Mert a Városligetben is volt Gerbaud, régi kényelmetlen székekkel. Sok lépcső vezetett a villaszerű főépületbe. Mi a kertben ültünk. Az első világháború sebesült katonái javára rendezett délutánra gyűlt össze rengeteg idős ember. A művészek autogramot adtak. Gizi, Ághy Erzsi és még néhány színiakadémiai növendék árulta ezeket az autogramos műsorokat.Én első hosszúnadrágos ruhámban feszítettem, Gizi szokott kedvenc rakott szoknyájában és matróz blúzában mosolygott asztalról asztalra. Olyan charme sugárzott belőle, hogy senki sem tudott neki ellenállni, egykettőre eladta összes műsorait. Körútja után visszaült hozzánk fiatalokhoz, én elfogódottan néztem, majd lenyeltem a szememmel. Végül még is meg mertem jegyezni, hogy láttam már játszani. Odáig nem jutottam, hogy bevalljam, milyen felejthetetlen élmény volt számomra. Egy francia vígjátékban, a Kicsinyekben játszotta a kislányt, a nagyon tehetséges, korán meghalt Mikovényi Attila volt a partnere. […] Én aznap éjjel Gizivel álmodtam, és nyugodt lélekkel mondhatom, hogy ő tett férfivá. […] Már első pillanattól éreztem, hogy Gizi el fogja homályosítani kolléganőit. Paulay Erzsi, a Nemzeti Színház volt igazgatójának a lánya, Váradi Aranka, a Színművészeti Akadémia igazgatójának a lánya, az örök riválisok, a még szóhoz sem jutott Tasnády Ilonával (a nagy Náday menye), mind Gizi ellen fordultak. Kézenfekvő volt, hogy Ambrus lelkesedésére hivatkoztak; Gizi azért kapja a szerepeket, mert az igazgató szerelmes belé. A közönséget ez mind nem érdekelte, és a húszas évek elején, mikor én a Nemzetibe kerültem, Gizi már a Bajor volt. Első lett, és jóformán haláláig csaknem egyeduralkodója volt a magyar színpadnak.” [3.]

Bajor Gizi feltűnik Rácz Vilmos Szúrás kizárva című memoárjában is. Rácz párbajkódexét gyakran forgatták, akik lovagias ügybe keveredtek, de szélesebb körben csak a második világháború éveiben ismerték meg nevét, ő szerkesztette a Színházi Magazint. Az újságíró Bajor Gizivel 1912 őszén Szliácson ismerkedett meg, ahol a Beyer család nyaralt, majd úgy alakult, hogy egész életében a színésznő közelében élt. Ismerte mindhárom férjét: Vajda Ödön ügyvédet, Paupera Ferenc bankigazgatót és dr. Germán Tibor gégészprofesszort. Matrózblúz és morfium címmel írt portréjának különösen az a része érdemel figyelmet, melyben a színésznő életének egyik legnehezebb időszakát idézte fel: „Ami szerepet kapott, azt halálpontosan, önmaga lényét száz százalékosan beleadva játszotta meg. Így érte el, hogy immár nemcsak az ország legelső színésznőjének tartották, hanem jelképnek is, akire csak felnézni lehetett. Aztán jött az újabb nem várt bomba. Mint mindig, amikor ez a szerencsétlen Thália-istennő biztonságban érezte magát. Gizi életének szálait a sátán múzsái bogozták. Először csak azt vette észre, hogy a nagyhírű professzorból, illetve annak feleségéből egy üldözött férfi felesége lett. A kitűnő orvos nem operálhatott többé. Bujdosnia kellett. Valahogy átvészelték a nyilas időket, aztán a szörnyű budapesti ostromot. Mikor ez is elmúlt, Germán Tiborból egyetemi tanárt csináltak. Gizikénk ismét régi nagyságában tündökölt. De én már nem az első sor ötödik székéből csodáltam rendkívüli lényének főpróbáit és premierjeit, mert magam is nyakig ültem a bajokban. Mint újságírót nem tűrtek meg, kitelepítettek, majd kitiltottak Budapestről is. Gizi, a jó barát, akkor sem hagyott el.” [4.]
 
Bajor Gizi és Germán Tibor otthonukban az 1930-as évek végén
 
Magyarország német megszállásának hónapjairól, a szörnyűséges nyilas időkről, Budapest ostromáról gyakran szóltak a Bajor Gizire emlékezők, s fennmaradt néhány olyan dokumentum is, mely bizonyította, hogy a Nemzeti Színház Corvin koszorúval kitüntetett vezető művésze bátran segítette az életveszélyben lévő, jogfosztott zsidó üldözötteket. Heltai Jenő 1944. március 19-től 1945. április 12-ig írt naplójegyzetei Négy fal között címmel a közelmúltban láttak napvilágot. Az írót és családját szoros kapcsolat fűzte Bajor Giziékhez. A művésznő két Heltai-darabban is játszott: 1924-ben A masamód Vilmájaként lépett színpadra, 1936-ban pedig Zilia szerepét alakította A néma levente című vígjáték legendás előadásán. Mindkét művet a Magyar Színház vitte színre. A zsidótörvények következtében Heltai Jenő és Germán Tibor sorstársak lettek, ez tovább mélyítette barátságukat.
 

Heltai Jenő és Bajor Gizi A néma levente premierjén
Magyar Színház, 1936

Bajor Gizi és Heltai Jenő dedikál
a Színházi Élet boltjában, 1936

Nem meglepő tehát, hogy Heltai naplójában gyakran szerepel Bajor Gizi neve, a napvilágra került tények azonban megdöbbentőek, eddig egyetlen Bajor-életrajzban sem szerepeltek. Heltai 1944. április 7-én ugyanis ezt írta: „[Germán] Tibort csakugyan el akarták vinni, míg az árja–párja rendelet meg nem jelent, rettenetesen le volt törve, azóta egy kicsit magához tért már, Gizi is.” [5.] A bizonytalanságot és a kiszolgáltatottságot mi sem jellemzi jobban, mint az, hogy egy korábbi, március 29-én kelt, mondat még arra utalt, hogy férje védelmében „Gizi rengeteg okmánnyal jelentkezett, és megfőzte a németeket”. Heltai vissza-visszatér Bajor Gizi életkörülményeire, rögzíti a róla érkező apróságokat. Például azt, hogy „»keresztényi türelemmel« viseli a zsidóságot”. [6.] Nem mulasztja el feljegyezni, amit Nádor Jenő újságíró elbeszéléséből megtudott: Amikor Nádor a színésznőnél vacsorázott, „Gizi megcsókolta a sárga csillagját. Tibor sem olyan nyilas már, mint amilyen volt. A zsidó rokonság állandóan ott van Gizinél. A Lajos utcai élelmijegy-hivatal előtt Gizi is sort állt, felismerték, helyet adtak neki.” (1944. május 4.) [7.] De ki gondolta volna, hogy a legfelsőbb kormányzati körökkel kapcsolatot tartó Bajor azért nem merte Heltaiékat meglátogatni, mert félt nyilas sofőrjétől. [8.]  Aztán 1944. június 16-án mégis rászánta magát a találkozóra, sőt férjét is magával vitte: „Gizi és Tibor itt voltak, figyelmeztettek arra, hogy kézzel-lábbal viaskodjunk, mert kiirtanak minket. Ennek mind nagyobb a valószínűsége. Gizi arra biztatott, hogy forduljak mentesítésért Imrédyhez vagy Jarosshoz. […] Gyaláztak, mert nem voltam hajlandó kegyelmet kérni. Gizi is, Tibor is sírt, talán az volt az érzésük, hogy az életben nem látnak többet minket.” [9.]

 
Bajor Gizi Budapest ostroma idején. Diósy Antal akvarellje, 1945
Magántulajdon
 
A makacskodó Heltai meggyőzése mellett Bajor Gizi megpróbálta a lehetetlent, s beszélt „valami kultuszminiszteri emberrel”, és „zokogott” az író érdekében, ám azt a választ kapta, hogy késő. (1944. július 2.) [10.] Szerencsére a deportálást leállították… Ezt követően Bajor Gizi közbenjárt Heltai Jenő sógornője mentesítéséért, melyet 1944. október 6-án Fröhlich Erzsébet meg is kapott. [11.] Feljegyzésre méltó tett volt, hogy 1944. december 21-én a mindig örömmel adakozó színésznő – az ínséges időben óriási gesztussal – öt szivart küldött a nemrégiben még körülrajongva ünnepelt, jeles drámaírónak. [12.]

Jean Cocteau: Szent szörnyetegek. Partner: Ráday Imre
Nemzeti Színház Kamaraszínháza, 1945

Heltai Jenő azt sem mulasztotta el megörökíteni, hogyan alakult az ostrom után, a szovjet megszállást követően Bajorék sorsa. Megtudjuk, hogy Péchy Blanka színésznő, a Szovjetunióban ártatlanul kivégzett kommunista Magyar Lajos özvegye, Bajor színiakadémiai osztálytársa „megmentette Gizi villáját, melybe az orosz parancsnokság költözik, már javítják is a házat.” (1945. március 8.) [13.]  Igaz, hogy tíz nappal később, március 18-án aztán szépen kitették a lakókat…[14.]  

A feljegyzések egy hónappal később megszakadtak – Heltai Jenő bekapcsolódott a lázas újjáépítésbe. Csakhamar lefordította Jean Cocteau Szent szörnyetegek című színjátékát –a háború után ebben lépett fel elsőként Bajor Gizi. A művet a Nemzeti Színház Kamaraszínházában 1945. október 4-én mutatták be. Majd a Magyar Színház Bajorral a főszerepben 1945. december 7-én felújította A néma leventét; ezzel jelezve, hogy a színházi élet – egyelőre – visszatért a régi kerékvágásba. 

 

 
Vajon Heltai Jenő, Csathó Kálmán, Siklóssy Pál és Rácz Vilmos írásait olvasva gazdagabb lett a Bajor Giziről kialakított képünk? Vagy az apró érzéseket, hangulatfoszlányokat, kiszínezett történeteket, titkokat kellő távolságtartással szemléljük? Furcsa, hogy éppen a legnagyobb magyar színésznő életéről nem született igényes összefoglalás, pedig életének nincs olyan részlete, melyről nem értesült volna a közvélemény. Lehet, hogy házasságai, válásai, kutyatartási szokásai, szerelmei, flörtjei, viszonyai, színházi botrányai éppen a lényegről vonják el figyelmünket? Úgy tűnik, a színésznő színes egyénisége örökre elrejtette titkait. 
 
Írta: Gajdó Tamás
 
Jegyzetek:
  1. Hevesi Sándor: Hat év magyar színművészete. Budapesti Szemle, 1934. 675. kötet 242
  2. Csathó Kálmán: Ibolykát hívja a Múzsa, Új Idők, 1916. II. 511.
  3.  Siklóssy Pál: Találkozások. Rodenkirchen bei Köln, Amerikai Magyar Kiadó, 1975. 72–74. 
  4.  Rácz Vilmos: „Szúrás kizárva”. München, Ujváry Griff Verlag, 1975. 104. 
  5.  Heltai Jenő: Négy fal között, Naplójegyzetek, 1944–1945. Sajtó alá rendezte: Tamás Zsuzsanna, Budapest, Magvető, 2007. 46. 
  6.  Heltai Jenő: i. m. 84. 
  7.  Heltai Jenő: i. m. 78. 
  8.  Heltai Jenő: i. m. 
  9.  Heltai Jenő: i. m. 145. 
  10.  Heltai Jenő: i. m. 167. 
  11.  Heltai Jenő: i. m. 309. 
  12.  Heltai Jenő: i. m. 422. 
  13.  Heltai Jenő: i. m. 501. 
  14.  Heltai Jenő: i. m. 507. 
 
 
 
 
 

Emlékdramaturgiák - Szemelvények 1956 színházi feldolgozásából

Az 1956-os forradalom és szabadságharc a közelmúlt magyar történetének talán legfontosabb emlékezethelye, mely mai nemzeti identitásunk és demokráciával kapcsolatos hitvallásunk szempontjából a nemzetegész számára formatív szerepet játszik, miközben sűrített formában magában hordozza a jelen politikai-közéleti diskurzusát polemizáló szemléletbeli törésvonalakat. Közismert, hogy a rendszerváltozásig a forradalom tabunak számított, közvetlen referenciaként a nyilvánosságban nem szerepelhetett. Áthallásos formában, szellemi búvópatakként mégis mindvégig jelen volt a nem nyilvános közösségi emlékezetben. Így érthető, hogy Nagy Imre és mártírtársainak 1989. június 16-i újratemetése a változás egyik legfontosabb szimbolikus gesztusává válhatott. (…) A forradalom színpadon is bejáratott dramaturgiája egyfelől megkönnyíteni látszik  1956 színházi feldolgozását – szemben az olyan cselekményében megfoghatatlan, „szétfolyó” történésekkel, mint például a trianoni békediktátum, –  ugyanakkor 1956 problémaköre számos olyan máig vitatott kérdést magába sűrít, melyek már kevésbé ragadhatók meg a dicsőséges 20 nap eseményeiből: Nagy Imre legitimitása, Kádár történelmi szerepe, az ügynökkérdés, végső soron a népi-urbánus törésvonal máig fennálló konszekvenciái, hogy csak néhányat említsünk. Így 1956 színházi emlékezete is óhatatlanul magán hordozza ezeket a törésvonalakat, folyamatosan oszcillálva az eseménydramatizáció és 1956 szellemi-ideológiai holdudvarának kevésbé közvetlen feldolgozásai között. (…)
 
Kádár-kori feldolgozások
 
Gábor Miklós mint Hamlet
William Shakespeare: Hamlet. Madách Színház,1962
Rendező: Vámos László
Ismeretlen fényképész felvétele

Az 1989 előtti, áthallásos emlékezés egyik paradigmatikus példája tematikusan egyáltalán nem kötődik a forradalomhoz. A Madách Színház 1962-es legendás Hamlet-előadása, Gábor Miklós főszereplésével, mégis 1956 emblematikus emlékezethelyévé vált. „A dán királyfi története a magyar színpadokon addig soha nem tapasztalt sikerszériát futott be a közönség, a kor, a darab és a színész kivételes összhangjának köszönhetően. Hamlet alakja ebben az összefüggésben az 1956-os forradalom terhével küzdő, saját felelősségével és lehetőségeivel szembenézni kénytelen nemzedék szimbólumává vált. A Gábor alakításában megszólaló légies, érzékeny, önmagával vívódó lírai hős a Madách Színház kivételes korszakában született.” [1.] Az 1962-es bemutató bő egy évvel előzi meg a Kádár-féle amnesztiát, mely a politikai foglyok egy részének szabadon bocsátását eredményezte. Az első felvonásban Gábor Miklós Hamletje esküvel kéri Horatiust és Marcellust, hogy a szellem jelenéséről senkinek se beszéljenek. „Esküdjetek!”, ismétli Hamlet szavait a szellem, de a hang most a mélyből, a színpad alól érkezik. Hamlet térdre borulva könyörög, bal kezével áldást osztó, csitító gesztust formál: „Nyugodj, felháborult szellem, nyugodj!” Az ezt követő meghatott, hosszú, kimerevített csendben lehetetlen nem a börtönben sínylődő politikai foglyokra asszociálni. Így válhatott egy, a Hamlet dramaturgiájában látszólag jelentéktelen mozzanata az áthallásos összekacsintás paradigmatikus példájává. 

Ugyanilyen allegorikus formában tekinthető az 1956-os események színházi lenyomatának a Nemzeti Színház Kamaraszínházában, a Katona József Színházban Gellért Endre rendezésében bemutatott Galilei. Németh László történelmi drámájának bemutatója 1956. október 20-án volt, de nem csak ennek köszönhetően vált a forradalom emblematikus színházi pillanatává. Míg Gábor Miklós közvetlenül nem vett részt a forradalom eseményeiben, Bessenyei Ferenc aktív szerepet vállalt.
 
Október 23-án délután a Bem-szobornál a Szózatot szavalta, Major Tamás leváltását követően a Nemzeti Színház háromtagú vezetőségének tagjává választották, majd a Nemzeti Színház Forradalmi Bizottságának elnöke lett. November végén a Kodály Zoltán elnökletével megalakult Magyar Értelmiség Forradalmi Tanács elnökségi tagjaként ő képviselte a színésztársadalmat. A forradalom leverése után színházában megszakítás nélkül játszhat tovább, egy évig azonban részleges szilenciummal sújtják; nem dolgozhat a rádióban és eltiltják a filmezéstől. A Galileiről szóló kritikák elsősorban közvetlenül az október 20-án tartott első előadás után, valamint egy évvel később jelentek meg. Az írások elsősorban Bessenyei szerepét, a többi színész játékát igyekeztek méltatni, elkerülve a dráma értelmezésének olyan lehetőségeit, amelyet a forradalom és a későbbi tabusítások és elfojtások kontextusában is értelmezhetünk.
 
Évtizedekkel később, a legendás kaposvári Marat/Sade előadás kapcsán a kritikusok szintén a hallgatás stratégiáját kényszerültek használni, hogy megvédjék az előadást az 1956-os referenciák miatti betiltástól. A Szegő György által jegyzett díszlet hangsúlyos eleme a forradalom emblematikus helyszínének, a Corvin köznek a vetített körpanorámája, míg a zárójelentben a Kikiáltó szerepét játszó Máté Gábor kockakővel a kezében sírva fakad, mely mindennél egyértelműbbé tette az addig kizárólag az allegorikus szinten működő referenciát. Hogy elkerüljék az előadás betiltását, a kaposvári színház vezetői azt nyilatkozták, hogy a háttérfüggönyön megjelenített épületegyüttes képe általában az olyan forradalmi városok képét hivatott megidézni, mint Párizs, Szentpétervár vagy éppenséggel Budapest. Mind az alkotók és a közönség, és valószínűleg az állambiztonságiak számára is nyilvánvaló volt, hogy Szegő György díszlete konkrétan az 1956-os forradalom tiltott emlékezethelyeként működött. Azóta sem találunk ennél mélyebben beivódott színházi referenciát a forradalomra a magyar kulturális emlékezetben. [2.]
 
1989 előtt is találunk példát a forradalom bizonyos aspektusainak dramatikus feldolgozására, de ezek jellemzően csak burkoltan jelenhettek meg, illetve a színrevitelkor sokszor a cenzúra áldozataivá váltak. Itt meg kell említenünk néhány olyan művet is, amelyek ugyan konkrétan foglalkoztak az eseményekkel, de Kádár-restauráció ellenforradalmi narratíváját erősítették. Dobozy Imre 1958-ban, még a Nagy Imre-per előtt született Szélvihar című darabja „1956 októberének eseményeit nemzeti tragédiaként, és a hatalomra került új politikai rezsim érdekéből, nézőpontjából láttatja. [3.] A műben az egyszerű falusi emberek az ellenforradalmi manipuláció áldozataiként jelennek meg. P. Müller Péter szerint Dobozy műve drámaként bajosan, alapvetően propagandaműként olvasható, mely a Kádár-rezsim apológiáját szolgálta. Hasonló ideológiai feladatokat ellátó drámai művek között említhető még Darvas József Kormos ég vagy Mesterházi Lajos Pesti emberek című darabja. Örkény István Forgatókönyv (1979) című művének második része egy koncepciós per lefolyását mutatja be, az örkényi groteszk eszközeivel áttételesen, de egyértelműen felismerhető módon polgárháborúként utal az 1956-ra. Örkény István Pisti a vérzivatarban (1969) című darabjának eredeti változatában abszurd fénytörésben ugyan, de szintén egy koncepciós per jelenik meg és egy félreérthetetlen utalás a Rajk László kivégzésére. A darab csak 1979-ben kerülhetett színre, miután a szerző a kifogásolt részeket átírta, oly módon, hogy azok 1956 megítélésének több, akár egymásnak ellentmondó értelmezéseit is támogathassák. Nádas Péter Takarítás és Temetés, illetve Bereményi Géza Halmi című darabjaiban a forradalom emlékezete elfojtott, kimondhatatlan tabuként fogalmazódik meg, illetve az apafigurák ellentmondásos szerepe vagy hiánya egy egész generáció emlékezeti deficitjének szimbólumává válik. Egy igen sajátos megközelítésként utalnunk kell itt a Monteverdi Birkózókör 1985-ös Sajnálatos események című előadására, mely az akkori „alternatív” színházi szcénában, a „tűrt” zóna előadásaként került színre. Jeles András rendezésében Dobozy Szélvihara változatlan szöveggel, de radikális színházi átírásban került színre, egy olyan komplex színészi eszköztárral, mely visszájára fordította, dekonstruálta a forradalomellenes propagandadarabot, kimutatva „a rendszer egészének tartalom nélküliségét, öncélúságát.” [4.] A lélektani realizmus esztétikáját a végsőkig elutasító színházi formában a nyelvi affektus leválik a szituációról, széttöri azt. A szimbolikusan elrajzolt jelmezeket viselő színészek érzelemmentesen recitálják, hol mintha felolvasnák Dobozy szövegét és a színpadi instrukciókat.  Ezáltal az élő színészek egyfajta bábszerűség képződik meg, mely Jeles formanyelvének egyi alapelemévé válik. Az előadást érdemes lehet a túlazonosulás kritikai potenciálját felhasználó egyik korai színházi példájaként is megvizsgálni, melyben az ideológiailag terhelt szöveg didaktikus eszközeinek transzparens felmutatásával saját maga teszi felvetését tarthatatlanná. [5.] (…)
 
Írta: Szabó Attila
 
/A teljes tanulmány a Magyar Művészet 2021/4 számában olvasható. http://www.magyar-muveszet.hu/folyoiratok/magyar-muveszet-202104 /
 
Jegyzetek
...............................
1. HUBER Beáta: Két út egy pálya, 100 év. Bessenyei Ferenc és Gábor Miklós emlékére. PIM-OSZMI, Budapest, 2019, 65. 
2. EÖRSI László: A kaposvári Marat/Sade és a kultúrpolitika, Színház, 2010/09, Eörsinek a kaposvári színház „kettős beszédével” és általában a színház és kulturpolitika viszonyával kapcsolatos kutatási eredményei az alábbi kötetben olvashatók: EÖRSI László: „Megbombáztuk Kaposvárt”. A kaposvári Csiky Gergely Színház és a kultúrpolitika. Budapest, Napvilág, 2013.
3. P. MÜLLER Péter: „1956 újraértelmezései a Kádár-korszak drámáiban” = Híd, 2006, 10 sz., 50. 
4. P. MÜLLER, i.m., 58-59. 
5. „A túlazonosulás szó szerinti értelemben veszi a világot és a hatóságok bizarr és ellentmondásos parancsait komolyabban gondolja, mint a rendszer maga, annyira komolyan, hogy az abban való tudatos részvétel számára már elviselhetetlen, de nem teheti meg, hogy visszautasítsa.” PARKER, Ian: The Truth About Over-Identification = The Truth of Žižek. szerk BOWMAN, Paul – STAMP, Richard. Continuum International Publishing Group, London-New York, 2007, 144.  A Slavoj Žižek szlovén filozófus és a szintén szlovén Laibach zenekar párbeszédéből született kritikai stratégia színházi területen többek között az Ascher Tamás rendezésében bemutatott 1976-ös Állami áruház című zenés darabban vagy Aurel Baranga Közvélemény (Opinia publică) című propagandadarabjának 2010-es nagyszebeni előadásában mutatható ki (rendezte Theodor-Cristian Popescu).