Szendrő József életútja - második rész
Szerelem háború idején - Bajor Gizi és Hatvany Lajos kapcsolata
Bajor Gizi 1893. május 19-én született. A 127. évforduló alkalmából életének egy kevésbé ismert mozzanatát idézzük fel. Csiszár Mirella írása az első világháború éveibe vezeti az olvasót, Bajor Gizi pályakezdése idejére. Míg a színésznő a Nemzeti Színház színpadán egyre jelentősebb alakításokkal tűnik ki, vőlegénye a fronton szolgál, és belép életébe a nagy mecénás, báró Hatvany Lajos…
|
Paula szerepében – Molnár Ferenc: Úri divat
Nemzeti Színház, 1917. november 23.
Kardos nővérek felvétele, PIM-OSZMI Fotótár 2014.62.1
|
Ami engem illet, nem sok a mondanivalóm. Mit írhatnék magamról, ami érdekel? Én torkig vagyok undorral és gyűlölettel, a háború, ha rágondolok, őrjöngő dühben szeretnék kitörni. Meddig tarthat még? Negyedik éve már, hogy elvették a szabadságom, a negyedik évet sikkasztja el az életemből, és a drága idő az árokparton suhan el fölöttem. […] Te mégy előre mint egy üstökös, és én mint egy vakondok csak éjjel bújhatok elő a gödörből. Csak bolond álmodhatnék még így szépeket. Csak vége lenne már vagy ennek, vagy mindennek. Vagy őrjöngök dühömben, vagy fásultan nem törődöm semmivel, vagy mint egy csendes buta, hülyén bizakodom az életben és abban, hogy egyszer talán mégiscsak jó lesz nekem. Hiába próbálok olvasni, tanulni, ha van időm, nem megy, nincs türelmem semmihez.
Jó isten áldjon meg, legyél boldog vidám és egészséges, forrón csókol téged és sokszor a te Ducid” – írta 1917 szeptemberében. [11.] Mintha Bajor Gizi 1918. január 5-én kelt levele erre a depresszív állapotra kontrázna: „Oh Duczi, Olyan rossz kedvem van. De jó lenne már azt az új életet megkezdenem Veled. A Tiéd lehetnék egészen. Lenne egy édes kis gyerekünk, szép lakásunk, pénzünk. Mennyit utazgatnánk, Istenem. Látni egy kis világot. Művészetet. Itt megőrlődik az ember egészen. De micsoda hiú remények csak ezek. Ugye? Sohse akar már ez a rongy háború befejeződni. Holnap már megkezdődik nekem a komoly munka. Este játszom. Már szinte jól esik.” [12.]
Bajor Gizi és Vajda Ödön a háború befejezése után két évvel, 1920. augusztus 2-án házasodott össze. A házasság nem bizonyult hosszú életűnek. Bár már 1923-tól kezdve külön éltek, házasságukat csak 1927. február 5-én bontották fel.
|
Színház és forradalom
De vajon mikor jelent meg először 1956 a memoár-irodalomban? Már 1962-ben kiadtak egy könyvet, melyet Molnár Tibor színész mondott tollba. A könyv elé írt vallomását bizonyára maga írta, talán e nélkül a feltárulkozás nélkül nem kapott volna többé színházi szerződést és filmszerepeket.
|
Molnár Tibor
|
„1956 novemberében családommal elhagytam az ország területét. Két kislányom, Judit és Sárika, akkor még csak öt- és négyéves volt. Feleségem grafikusnak készült, de a házasság, a gyerekek miatt abbahagyta tanulmányait. Én akkor már az ország egyik ismert színésze voltam. Először Ausztriában éltem 1957 novemberéig, 1957 novemberétől – rövidebb-hosszabb megszakításokkal – Nyugat-Németországban, Münchenben. 1959. május 27-én léptem át újra a magyar határt, akkor már hazafelé, feleségemmel és gyerekeimmel együtt. A kint töltött idő sok mindenre megtanított. Elsősorban arra, hogy megbecsüljem a hazámat és a népemet. Megtanított látni, hogy felismerjem a csábító és igéző külszín mögött a hétköznapok igazságát – megtanított szembenézni az igazsággal.” [3] Molnár Gál Péter szerint Molnár Tibor rossz könyvhöz adta nevét. Bár nem tudjuk ellenőrizni a színész állításainak igazságát, mégsem lehet pusztán agitációs munkaként értékelni művét. Vajon mi lehetett a hatalom célja a kiadással? Elrettenteni a Nyugatra vágyókat? Hazatérésre biztatni a csüggedőket? Bátorságot csepegtetni azokba, akik nem merték az utolsó lépéseket megtenni visszafelé? Molnár Gál szerint Molnár Tibornak „magántársaságban sem hányta szemére soha senki a könyvet. Mindenki tudta megírásának okát, célját, körülményeit. A könyv elsüllyedt a propaganda-érdektelenségben.” [4] |
Pedig nem kellett volna elsüllyeszteni, hiszen Molnár Tibor az életrajzi tények mellett számos olyan jelenségről beszámolt, melyet a magyar színésztársadalom nem ismert. S ha egyszer majd valaki Molnárban nemcsak a megalkuvót látja, hanem szembesül sorsszerű tragédiájával is, felfejti az írás rétegeit.
A színháztörténet-írás egyébként is tanácstalan, amikor az 1956-os színészemigráció kérdésével foglalkozik. Vajon mit vizsgáljon a művészek sorsában? Sikeres volt-e a nemzetközi megmérettetés? Vagy azt, hogy ápolták-e a forradalom szellemét? Bekapcsolódtak-e az emigráció politikai mozgalmaiba? S hogyan kell értékelni hazatérésüket? Aki hosszabb ideig bírta a száműzetést, annak nagyobb elismerés jár? Akik később fanyalodtak rá a magyar nótás estekre, elhivatottabb színházcsinálók?
Ahogyan 1956-ot a szépirodalmi alkotásokban sem volt tanácsos megemlíteni, a színész-memoárokból, a színészekről készült portrékötetekből is inkább kihagyták. Major Tamás 1986-ban csak a Gellért Endréhez fűződő viszonyát említve beszélt 1956 októberéről: „tökéletesen együtt dolgoztunk egészen 56-ig. Akkor valami hallatlanul tragikus és furcsa dolog történt. Már előzőleg voltak jelei valami féltékenységfélének. Különösképpen Gellért felesége forszírozta, és Bandi néha belement. És akkor október 23-án felhívott, hogy lesz még ünnep a mi utcánkban, meg ehhez hasonló szövegekkel. Aztán a felesége kiment az utcára a diákokkal tüntetni a Corvin közbe. A legnagyobb meglepetésemre kiderült, hogy Bandi a másik oldalon áll, de ez már tényleg talán az utolsó napon történt. Aztán amikor bejöttek a szovjet csapatok, és én rögtön odaálltam a párt mellé – meg be is hívtak a Központi Bizottságba –, ez a dolog Gellértet mélyen sértette önérzetében. Talán az is, hogy nem tudta visszavonni a dolgokat. Meg voltak győződve arról, hogy én már nem maradok ott a Nemzeti Színházban. Szó sincs róla, hogy Gellért ellenforradalmár lett volna. Sőt… Volt egy társulati ülés, amin ki akartak nyírni. A legnagyobb meglepetésükre ezen megjelentem, elmentem biciklivel. Oda jött Darvas Iván golyószóróval az oldalán, elhívták Illyést, az is nagyon érdekes volt, Szörényi Éva meg ezek… és fölkérték Gellértet, hogy legyen igazgató. Ő erre nem válaszolt, csak mosolygott. Nem volt ellenem.” [5]
Ennek az epizódnak a leírása több szempontból is érdekes. Jól szemlélteti, hogy milyen nehéz csak a vallomásokból összeállítani az eseményeket, s a forráskritika ebben az esetben nem más, mint annak eldöntése, hogy kinek hiszünk. De fel kell figyelnünk arra is, ahogyan Major fogalomtárából előkerülnek az 1956-ot felidéző hazugság-panelek, hiszen amikor Gellért feleségéről beszél, nem tesz különbséget az október 23-án tartott demonstráció résztvevői és a Corvin közben harcolók, azaz – akkori szóhasználattal – a fegyveres ellenforradalmárok között.
Major Tamás véleményét az 1989-es politikai fordulat után megjelent emlékezéseknek csak részben sikerült ellensúlyozniuk. Sinkovits Imre és Raksányi Gellért a személyes élmények megosztása mellett Major Tamás jellemrajzának árnyalását megtették ugyan, de adósak maradtak az 1956-os forradalom színházi eseményeinek bemutatásával, értékelésével. Sajnos, ezt a munkát színháztörténet-írásunk azóta sem végezte el. Pedig itt volna az ideje egy értő összefoglalásnak, mely tartalmazná a levéltári forrásokat és összegyűjtené a személyes emlékeket. Ameddig nem készülünk el ezzel a kézikönyvvel, mégiscsak Raksányi Gellért szavait kell idéznünk:
Írta: Gajdó Tamás
Jegyzetek
[1] Gábor Miklós: Sánta szabadság. Budapest, Magvető, 1997.
[3] Molnár Tibor: Hosszú az út… Budapest, Pannónia, 1961. 5.
[4] Molnár Gál Péter: Az osztják szótár. Beszélő, Évfolyam 2., szám 4. http://beszelo.c3.hu/print/10930 Letöltés: 2017. október 18.
[5] Koltai Tamás: Major Tamás. A Mester monológja. Budapest, Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó, 1986. 94.
[7] Darvas Iván: Lábjegyzetek. Budapest, Európa, 2002. 160–161.
[8] Gábor Miklós: i. m. 301.
Színház, város, mobilitás
2016. június 23.
A Színház, város, mobilitás, infrastruktúra a V4 országokban című formabontó utazókonferencia résztvevői 2016. június 4-15. között a tömegközlekedés eszközeit használva, a négy ország több települését járták be, feltérképezve a városszerkezet, a helyi és helyközi közlekedési infrastruktúra és a kulturális intézmények, elsősorban a színházak közti bonyolult kapcsolatrendszert. A konferencia állomásai között szerepelt Budapest, Tatabánya, Nagytapolcsány, Zsolna, Olomouc, Ostrava, Katowice, Krakkó, ahol a résztvevők találkoznak a helyi színházi intézmények munkatársaival, a városvezetés képviselőivel és egyéb szakemberekkel, minden helyszínen egy sajátos, a városra jellemző problémakört vizsgálva meg. Az utazókonferencia első állomásának budapesti és tatabányai programjait az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet szervezte.
Az utazókonferenciát június 4-én, délután a Bajor Gizi Színészmúzeumban egy fogadással egybekötött tárlatvezetéssel nyitottuk meg. A részvevők a bemutatkozás és ismerkedés után a Nemzet Színészei időszaki kiállítást tekintették meg. Este az Artus - Stereo Akt térspecifikus utazóelőadásán, a Promenádon vettünk részt. Boross Martin rendezése a nézőket busszal utaztatja Budapest külsőbb kerületeiben, a színészekkel pedig az utcán játszat jeleneteket, így a nézői attitűd jelentősen átalakul, a közterek pedig másodlagos jelentést kapnak.
Másnap, június 5-én reggel szintén a város megismerésével indítottuk a napot, ezúttal egy választható programmal, a futó műhelymunkával kezdtünk. A Szabó Attila vezette közel 6 kilométeres városi futás útvonalát egy épületfotókból összeállított montázs határozta meg. A feladat rendkívül egyszerűnek tűnt, meg kellett találnunk azokat az épületeket, amelyek képmását a kezünkben tartottuk. Ismét új perspektívából tekinthettünk Budapestre, hiszen érdekes részleteket fedezhettünk fel.
Később, némileg lassabb tempóban, sétálva ismerhettük meg a budapesti Broadway színházait Maksai Ágnes vezetésével, majd a Nemzeti Színház épületét jártuk körbe a résztvevőkkel. Alkalom nyílt a városi elhelyezkedésében, működésében és a munkamódszerében a Nemzeti Színháztól jelentősen eltérő KOMA Bázis megismerésére is. A mozgalmas nap utolsó programjaként a Scallabouche Társulat The Story Room című improvizációra épülő előadását néztük meg a Jurányi Házban. Ismét megjelent a város tematika, hiszen személyes tárgyainkat, Budapesthez és az utazáshoz kapcsolódó érzéseinket és gondolatainkat építették a színészek (Alexis Latham, Andrew Hefler, Ben O’Brien) jeleneteikbe. A hosszúra nyúlt estén még egy rögtönzött beszélgetésre is sort kerítettünk az alkotókkal.
A harmadik magyarországi napot (június 6.) vonatúttal kezdtük, Tatabányára utaztunk és a Jászai Mari Színház és Népházat látogattuk meg a résztvevőkkel. Majd a Bányászati és Ipari Skanzenben „tárlatvezetésen” vettünk részt, ahol a bányaváros fejlődéséről, a bányászat hatásáról a várostervezésre és építésre, valamint a bányászati technikákról is esett szó. Estére értünk vissza Budapestre, a Jurányi Házba, ahol kerekasztal-beszélgetésen vettünk részt, melynek középpontjában a városi (és) szociális terek színpadi megjelenítése a serdülőket megszólító előadásokban állt (Staging the City and Social Spaces of Young Audiences). A beszélgetésen gondolatindító felvezetőket tartottak olyan színházi szakemberek, akik vagy gyakorlati oldalról, vagy elméleti megközelítésben ismerői a témának. Takács Ágnes színháztörténész felvezető előadását követően prezentációt tartott Mattyasovszky Zsolnay Bálint a Koma Bázis Blokkoló programjáról, Pass Andrea a Mentőcsónak Egység Újvilág című előadásról, Nánay Fanni a Placc Fesztivál térspecifikus akcióiról, Boross Martin pedig a Stereo Akt Promenádjáról beszélt. A résztvevők nemcsak a témafelvezetőkhöz kapcsolódtak kérdéseikkel, gondolataikkal, hanem e társulatok finanszírozására is rendkívül kíváncsiak voltak, így izgalmas eszmecsere alakult ki a magyarországi és a lengyel, cseh és szlovák színházi struktúra hasonlóságairól és különbségeiről.
A PACE.V4 utazókonferencia magyarországi programja ezzel lezárult, másnap reggel a résztvevők Szlovákia felé indultak tovább… A két hetes utazás hosszabb szakasza akkor még előttük állt.
Írta: Takács Ágnes






































