Négy párhuzamos 20. századi művészsors

2020. május 26.
 
 
1914. Ez az az esztendő, amikor egy korszak véget ért Európában, a világban. A harmóniának, a fejlődésnek a látszata is felszámolódott hosszú időre. Emberek, országok, népek sorsa alakult át, változott meg végérvényesen. 
 
És ez az az esztendő, 1914, amikor a 20. század magyar színháztörténetének négy kiemelkedő alakja megszületett. Májusban Mészáros Ági, júliusban Tolnay Klári, októberben Gellért Endre és decemberben Lukács Margit. 
 
Az ő pályájukat, sorsuk alakulását, találkozási pontjaikat feltérképezve sajátos tükröződésben szemlélhetjük múltunkat és ezen belül a magyar színház közelmúltját. Magyarország kis ország, a színházi szakma is ehhez mérhető. Az egy korszakban élő művészek sorsa valahol mindenképp találkozik. Az alábbi ábra ezeket a kapcsolódási pontokat mutatja be:
 
 
Három művész élete közel azonos helyzetből indult. Lukács Margit, Tolnay Klári és Gellért Endre is viszonylag jómódú, középpolgári családból származott. Mindhárman helyzetüknek megfelelő nevelést kaptak, illetve elsajátították azt a polgári értékrendet, mely kellő szilárdságot adott nekik pályafutásuk nehezebb pillanataiban is. Fontos megjegyezni, hogy Lukács Margitnak négy testvére volt, Tolnay Klárinak egy, Gellért Endrének pedig három. Érdekes, hogy Lukács Margit és Tolnay Klári is apáca akart lenni egy rövid ideig. 
 
Lukács Margit egy színházi élmény hatására döntött a színészet mellett. Aggodalmaskodó családja csak akkor nyugodott bele pályaválasztásába, amikor kijelentette, hogy csak akkor lesz színész, ha a Nemzeti Színház tagja lehet.
 
Lukács Margit Szent Cecília szerepében
 
Tolnay Klári a báli szezonra érkezett a rokonaihoz Budapestre, de elhatározta, hogy nem tér vissza a szülői házba, hanem a fővárosban marad. Először filmszerepeket kapott, majd a Vígszínház tagja lett.
 
Kiemelkedő kulturális közegből érkezett a Színművészeti Akadémiára Gellért Endre, aki édesapja Gellért Oszkár jóvoltából szinte a Nyugat szerkesztőségében nőtt fel. Családi barátnak számított Móricz Zsigmond, aki a kis Gellért Bandival olvastatta fel magának a Légy jó mindhaláligot, hogy hallja, hogyan hangzik szövege gyermekszájból.
 
Mészáros Ági élete a többiekénél hátrányosabb helyzetben kezdődött. Édesanyja lelencházba adta, ahonnan a debreceni színház szabója fogadta örökbe. Mostohatestvérei közül többen is a színészi pályát választották. Horváth Nusival később együtt is szerepelt a Nemzeti Színház színpadán. Nagyon korán, 1932-ben lépett először a világot jelentő deszkákra Kiskunfélegyházán.
 
De vegyük sorra a találkozási pontokat. Lukács Margit és Gellért Endre élete találkozott először szorosabban, hisz egy év eltéréssel végezték el a Színművészeti Akadémiát. Egy ilyen szűk közegben biztosan megismerték egymást, azonban az iskola elvégzése után útjaik szétváltak. Lukács Margitot 1936-ban a Nemzeti Színház szerződtette, míg Gellért Endre 1935-től a Vígszínház színésze lett. Annak a Vígszínháznak, melynek Tolnay Klári már 1934 óta tagja volt. Így több darabban is szerepeltek együtt, elsajátítva azt a bizonyos vígszínházi stílust, amely a későbbiekben is jellemezte alakításaikat, illetve Gellért Endre rendezéseit. 
 
Tolnay Klári és Gellért Endre 
Paul Géraldy: Ezüstlakodalom. Vígszínház, 1935
 
Mészáros Ágit 1936-ban szerződtette a szegedi Városi Színház, ahol három év alatt 45 szerepet játszott el. Ezek nagyobb része zenés vígjáték, operett volt, de prózai szerepeket is alakított. Például itt volt először Puck, a Szentivánéji álomban és Anna az Édes Annában. Egy sikeres beugrást követően 1939-ben lett a Nemzeti Színház tagja.
Ekkor ismerkedett meg Lukács Margittal, akivel egy életen át jó barátok lettek. Mivel alkatuk annyira különböző volt, gyakran kerültek egy előadásba. 
 
Gellért Endre 1945-ben került a Nemzeti Színházba színészként, de már abban az évben rendezett is. Egy újabb érdekes találkozási pont, hogy Molière A nők iskolája című darabjának rendezésére készült és Ágnes szerepére Tolnay Klárit kérte volna fel. Azonban át kellett vennie Priestley Veszélyes fordulójának rendezését. A Molière darabot végül Hont Ferenc rendezte, Ágnes szerepében Mészáros Ágival, akinek ez az egyik legkedvesebb és leghosszabb ideig játszott szerepe lett. Gellért Endre szerette volna Tolnay Klárit átcsábítani a Nemzeti Színházba, ez végül csak egy vendégjáték erejéig sikerült. 1947-ben Sartre A tisztességtudó utcalány című színművének címszerepében rendezhette valamikori vígszínházi partnernőjét.
 
Lukács Margit, Mészáros Ági és Naszódy Sándor 
Rákosi Viktor-Malonyai Dezső: Elnémult harangok. Nemzeti Színház, 1941
 
 
Írta: Ircsik Teréz
 
 
 
 

Simándy József rajzpályázat és kamarakiállítás

2017. január 13.

 

Az ország különböző pontjairól érkeztek pályamunkák a Simándy József 100. évfordulója alkalmából meghirdetett rajzpályázatra, amelynek díjátadó ünnepségére 2016 december 16-án került sor a Bajor Gizi Színészmúzeumban. A pályázó iskolák összesen 195 darab alkotást küldtek, és nem kizárólag művészi beállítottságú oktatási intézményekből.

Simándy József életművének tartja Bánk Bán szerepét. Az Ő szavaival élve: „Bánk Bán az én ügyem”

A gyerekek és tanáraik is odaadó munkát végeztek, ahogyan az egyénileg pályázók is remek alkotásokkal gazdagították a nagyjából kétszáz beérkezett rajzot. A zsűrinek nem volt könnyű dolga. Különböző technikák jelentek meg: kollázs, zsírkréta, akvarell, karc, faszínes…számos példa van arra, hogy milyen egy gyermek képzelő ereje, sokszor csak egy kis lökés kell, és elindul a lavina. Ezeken a rajzokon megelevenednek csodálatos lények, különböző tündérmesébe vagy akár a hétköznapokba illő alakok.

A rajzpályázat eredményhirdetése egyben a pályamunkákból készült kamarakiállítás megnyitója is volt.  Szebényi Ágnes, az OSZMI múzeumpedagógusa köszöntötte a jelenlévőket, majd Simándi Katalin, Simándy József lánya szólította meg vendégeinket. Húsz fős létszámmal érkeztek a gyulai Implom József Általános Iskolából, a teljes osztály részt vett a rajzpályázaton.  A díjazottak közül volt, aki szülővel és felkészítőtanárral jött. 

A díjátadó után múzeumpedagógiai foglakozáson és tárlatvezetésen vettek részt a gyerekek a Bajor Gizi Színészmúzeuban, ezt követően pedig a múzeum jelmeztárát vették birtokba, ahol alkalmuk volt felpróbálni a korhű jelmezeket. A felnőttek részletes tárlatvezetésen vettek részt a Háromszázezer magas CÉ - Simándy 100 kiállításon. 

 

Köszönjük a pályázóknak a kitartó munkát és kívánjuk, hogy minél több alkalmat ragadjonak meg kreativitásuk kibontakoztatására!

 

NYERTESEK:

 

Alsós korosztály

1. Németh Panna – Tatabánya (Kodály Zoltán Ált.Isk. És AMI, felkészítőtanár: Valter Anita)

2. Dezső Fruzsina – Gyula (Implom József Ált. Isk.  felkészítőtanár: Ökrös Márta)

3. Schláth Péter -  Tarnaméra (Tarnamérai Ált.Isk., felkészítőtanár: Dobi Jánosné)

 

Felsős korosztály

1. Szőts Dorina – Bonyhád (Bonyhádi Ált.Isk.,Gim.és Alapfokú Művészeti Isk., felkészítőtanár: Kertész Jánosné)

2. Fekete Dominika – Berettyóújfalu (Igazgyöngy AMI, felkészítőtanár: Berényi Anna)

3. Gyurkó Liza – Budapest (Nádasdy Kálmán Alapfokú Művészeti Isk., felkészítőtanár: Sziráki Katalin)

 

Különdíjak

Veres Vera – Szolnok (Kőrösi Csoma Sándor Ált.Isk.)

Maller Tekla – Tata (Kőkúti Ált.Isk. Fazekas utcai Tagintézménye, felkészítőtanár: Gútay János)

Pajsán Fanni – Kalocsa (Nagyasszonyunk Katolikus Óvoda Ált. Isk. és Gimnázium, felkészítőtanár: Schnúr Helga) 

 

 

Írta és fotózta: Horvát Lívia

 
 
 

Korábbi bejegyzések

 
 
 
 
 
 
 

Száz éve született Somogyvári Rudolf

2016. március 17.

 

Havonta megszervezésre kerülő beszélgetéseink során, márciusban, egy születésnapra emlékeztünk. Somogyvári Rudolf száz évvel ezelőtt született.

A megemlékezésen vendégeink voltak Somogyvári Mari, a művész özvegye, Somogyvári Péter, a művész fia és Lukács Sándor, a március 15.-e alkalmából Kossuth-díjjal frissen kitüntetett színművész. A pályatárs és a hozzátartozók szavaiból egy érzékeny és jó humorú, ám alakításaiban és az életében egyaránt következetes és erőteljes egyéniséget ismerhettünk meg. Sok-sok, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet gyűjteményében található, valamint a családtól kölcsönkapott fotó és filmrészlet inspirálta az emlékezőket és hozta közel a művész alakját.

A színészét, akinek a sorsára a XX. század magyar történelme éppúgy rányomta bélyegét, mint sok pályatársáéra. A kezdeti sikerek után előbb a második világháború miatt szakadt meg a pályája, majd a 60-as évek elején máig kiderítetlen okokból Budapestről száműzve, a szolnoki színháznak lett társulati tagja. Kárpótlásul viszont olyan szerepeket kapott itt, mint Hamlet, Versinyin vagy Ruy Blas.

1965-től a Thália Színház tagja lett, ahol II. Richárdot, Lorenzo Medicit, Tóték őrnagyát alakította. 1969-ben teljesült vágya, melyről így vallott:

„A Vígszínház hívása nem akármilyen ajánlat volt számomra. A színház nevének csengése valahogy az én színészi pályámon az elérhetetlenséget jelentette. Sok színházban játszottam, de itt ezen a színpadon még sohasem. Mindig úgy éreztem, hogy valahol messze a nyílt tengeren evezek és a Vígszínház a világítótorony. Ha egyenletesen húzok, el kell majd érnem oda.”

 

A Vígszínházban remek szerepeket játszhatott, például Ciganov mérnököt Makszim Gorkij: Barbárok című művében, vagy a férj szerepét, Lev Tosztoj Kreuzer szonátájában.

A Bajor Gizi Színészmúzeum konferenciaterme még soha nem bizonyult ilyen szűkösnek: a program résztvevői a földön ülve, a folyosókon állva próbálták elcsípni a beszélgetés részleteit. Somogyvári Rudolf és Lukács Sándor - színjátszásunk két legendás alakja - minden értelemben betöltötte a teret.

 

Írta: Lakatosné Ircsik Teréz

 

 

 
 

Korábbi bejegyzések

 
 
 
 
 
 
 
 

Székely György (1918–2012) a Magyar Színházi Intézet élén

2018. november 4.

 
Száz éve, 1918. november 4-én született dr. Székely György, rendező, színházigazgató, színházelméleti író, műfordító, az irodalomtudományok doktora, 1957-től 1980-ig az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet – akkori nevén Magyar Színházi Intézet – munkatársa és igazgatóhelyettese. Az alábbi írással előtte tisztelgünk.
 
Csiszár Mirella: Ömlesztett anyagból rendezett gyűjtemény
 
Székely György 1960-ban

Ha áttekintjük Székely György műveinek bibliográfiáját, azt tapasztaljuk, hogy a színháztörténeti és a színházelméleti kérdések mellett nagy arányban tűnnek fel a színházszervezés problémáival, a színházművészet gyakorlati kérdéseivel foglalkozó írások. Székely György ugyanis nem csak mint szakíró és rendező volt gyakorló színházcsináló. A különböző elnevezésű „színházi intézetekben” – a Filmtudományi és Színháztudományi Intézetben, a Színháztudományi Intézetben, a Magyar Színházi Intézetben, vagyis az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet jogelődjeiben kifejtett 1957-től 1980-ig tartó tevékenysége is részben ebbe a körbe tartozik. 

Az előzményekről: Székely György 1952-ben a Fővárosi Operettszínházhoz szerződött, melynek öt éven át volt főrendezője. Emellett részt vett a Gáspár Margit irányításával folyó operett-történeti kutatásokban is – a műfaj legitimitása érdekében ugyanis fel kellett mutatni annak népi gyökereit, mély beágyazottságát a magyar színházkultúrában. E munka során sokat használta a Magyar Színház- és Filmművészeti Szövetség Tudományos Osztályának könyvtárát, mely a Kertész utca és a Király utca sarkán található egykori üzlethelyiségben rendezte be irodáit. „Lassan, azt kell mondanom, újra elkezdtem beleédesedni az elméleti és történeti kutatásokba” [1.] – idézte fel ezeket az éveket egy Gajdó Tamásnak adott interjúban.

1956. október 30-án a Fővárosi Operettszínház forradalmi társulati ülést tartott, melyen Gáspár Margit lemondott vezetői posztjáról.
 
Igazgatója és mentora távoztával Székely György is elhagyta a színházat: „Gáspár Margittal egyidejűleg én is lemondtam, aki viszont még csak nem is voltam párttag” – írta Cseh Katalin A teátrális demokrácia útjai címmel a Színházban megjelent tanulmányára reflektálva. [2.]

 

„Én egyébként 1957. január 1-jétől kezdve a Színházi Szövetség Könyvtárában kaptam alkalmazást, amelyet egy negyedév múltán az akkoriban megerősödő Színház- és Filmtudományi Intézethez csatoltak.” [3.] – de még ezt megelőzően átvette Mészöly Tibortól a részleg vezetését. 
A Magyar Színház- és Filmművészeti Szövetséget a belügyminiszter 1957. április 20-án kelt levelében feloszlatta. Az indoklás szerint a tagok egy csoportja a szövetséget a Magyar Népköztársaság elleni támadás eszközéül használta fel a forradalom alatt és az azt megelőző időkben. Új gazdát kellett találni a Szövetség egyes részlegeinek, így a Székely György által vezetett színházi tudományos osztálynak, benne a lektorátusnak és a könyvtárnak, mely a színházi szakemberek világviszonylatú sajtószemléjét, tájékoztatását, a műsorok kiválasztására való támogatását is biztosította – Hont Ferenc megfogalmazása szerint. [4.]
 
1957. áprilistól Hont Ferenc ambíciójának és fáradozásának köszönhetően a MAFILM pasaréti telepén tárolt régi filmek kezelésére létrehozott önálló csoportot, az Országos Színháztörténeti Múzeumot és a Színházművészeti és Filmművészeti Szövetség Tudományos Osztályát összevonták, és az Ady mozi Filmmúzeummá való átalakításával Hont vezetésével létrehozták a Színháztudományi és Filmtudományi Intézetet. A Kertész utcai részleg még egy ideig megtartotta viszonylagos függetlenségét, de 1958 februárjában az is a Krisztina körúton működő Színháztörténeti Múzeum épületébe költözött, egyesítették a múzeum 1952 óta gyarapodó szakkönyvtárát és dokumentációs gyűjteményét a Szövetség anyagával, mely jóval nagyobb volt az itt lévőnél.
 
Székely György pályafutása újabb fordulóponthoz érkezett: „Úgy éreztem, hogy ezzel kiváló alkalom nyílik arra, hogy lezárjam a gyakorlat korszakát, és megpróbáljam az elméleti általánosításnak és a történeti kutatásnak a területén feldolgozni azokat a tapasztalatokat, amelyeket az elmúlt 15 évben szereztem.” [5.]  „Feladat, gyerünk, csináljuk!” – pályafutásának előző kacskaringói során is ezzel az attitűddel gyürkőzött az újabb kihívásoknak. És kitűnően csinálta ezt is. Az 1958. januárban felálló új intézményi struktúrában igazgatói beosztásban ő a Színházi Tagozat vezetője. A Színházi Tagozaton belül elkülönült a Tudományos Osztály és a Gyűjteményi Osztály. Előbbit Dömötör Tekla, utóbbit Cenner Mihály irányította. 
 
 
A nagy szervezet nem volt hosszú életű, 1959. július 1-jétől a Színháztudományi Intézet önállóan működött tovább, ahol Székely György Hont Ferenc mellett, majd Hont 1969. évi nyugdíjazása után a néhány évente cserélődő igazgatók mellett 1980-ban bekövetkezett nyugdíjaztatásáig a helyettesi posztot töltötte be. Bár sokak szerint Hont helyére lépve 1969 után az aranykort elhozó igazgató lehetett volna, az Amerikai Egyesült Államokban az Albany State University-n vendégprofesszorként tanító Székelyt ez ügyben hazarendelő minisztérium mégis Bízó Gyulát, a Színházi Osztály vezetőjét nevezte ki a Magyar Színházi Intézet élére. A pontosság kedvéért rögzíteni kell, hogy Almási Miklós 1978. év végi távozta után 1979. januártól áprilisig, Elbert János kinevezéséig Székely György állt megbízott igazgatóként a Magyar Színházi Intézet élén.
 
Az irányítása alatt működő Tudományos Osztály szerteágazó feladatait 1957-ben így határozta meg az intézmény működési szabályzata: a gyakorlati célú színháztudományi tevékenység tervezése, szervezése, rendszeres művelése, alkalmazása és terjesztése. A kortárs magyar színházművészet tapasztalatainak elméleti általánosítása, az elvi kérdések módszeres tisztázása, a gyakorlati feladatok tudományos tervezése és értékelése. A színháztörténet terén a haladó hagyományok felkutatása, megismertetése és felhasználásának tudományos támogatása. Természetesen a Szovjetunió színházi eredményeinek propagálása sem maradhatott ki a feladatok köréből, bár ennek gyakorlati megvalósítása alacsony hőfokon zajlott. Az úgynevezett népi demokratikus és a haladó külföldi színházi kezdeményezések nyomon követése és ismertetése is a magyar színházkultúra fejlesztésének ügyét szolgálta. A tudományos tevékenységet már ekkor fokozatosan ki akarták terjeszteni olyan új területekre, mint a bábművészet, a rádiózás és a televíziózás. 
 
Az imént vázolt feladatok a Székely György irányítása alá tartozó részlegekre hárultak. Első sorban a színházi szakemberek körében a mai napig a leginkább ismert és használt Dokumentációs Gyűjteményt kell említeni – mai nevén Cikkarchívum, mely Székely munkába állásakor óriási, rendezetlen anyaggal rendelkezett, ezt hatalmas munkával a ma is használatos struktúrába szerkesztették: 
1. A legfontosabbak a szerzői dossziék, az 1960-as évek elején már mintegy 6.000 db van belőlük, mára már több tízezer dosszié gyűlt fel, bár a cikkek egy része csak elektronikus formában érhető el.
Egy-egy ilyen rendezett szerzői dosszié a következőket tartalmazta: 
a) általános anyag a szerzőről, életrajzi adatok, műveinek felsorolása, róla írott cikkek, tanulmányok, méltatások, interjúk stb. és arcképek, 
b) minden darabról külön-külön borítékban tárolták a dráma szinopszisát, bel- és külföldi előadások kritikáit, fényképeket, műsorfüzeteket, lektori jelentések megfelelő részleteit, sajtókivágásokat, tanulmányokat, szerepelemzéseket, rendezési elképzeléseket, a színészek nyilatkozatait; a könyvtár állományában levő könyvek alapján készült – a korra, történelmi és társadalmi háttérre, jelmezre, díszletre vonatkozó utalókat. 
A szerzői gyűjteményen kívül gyűjtötték még az egy-egy ország színjátszására vonatkozó dokumentumokat is nemzeti színjátszás címszóval, volt híres színházakkal – például a Berliner Ensemble vagy az Old Vic működésével kapcsolatos, és volt fesztiválokkal kapcsolatos anyaggyűjtés is. Külön csoportot jelentett az úgynevezett cikkgyűjtemény, ahol egy-egy színházi jelenségre vagy művészeti stílusra vonatkozó elemzéseket tartottak egyben. [6.]
 
 
A Dramaturgia Csoport munkájának fókuszában az élő színház állt. Az intézet negyvenkilenc külföldi folyóiratra fizethetett elő – így a napi munkához tartozott az Arts-tól az Italien Theatre Review-n, az Opera News-on, a Slovensko Divadlo-n, és a Theater Heute-n át a Tyeatralnaja Zsiznyig tartó spektrum rendszeres szemlézése, a cikkek fordítása és átadása a Dokumentációs gyűjteménynek. Az itt feltűnt és bemutatásra alkalmasnak ítélt drámákat beszerezték, a művekről részletes szinopszisokat készítettek, a színpadszerű adatokon (szereplők száma, díszletigény stb.) és a részletes tartalmi ismertetésen túlmenően a hazai előadhatóság eshetőségét is mérlegelték. E szinopszisokat kéthavonta Dramaturgiai Gyorstájékoztatóban küldték el a színházaknak, ezzel párhuzamosan kezdetben a Dramaturgiai Tájékoztató című, majd Dramaturgiai Híradóra átnevezett, 1982-ig rendszeresen megjelenő kiadványban tették közzé, de sok utalást lehet találni az intézeti irattárban arra is, hogy az összefoglalásokra a Művelődésügyi Minisztérium is igényt tartott. Nagy valószínűséggel a velük való egyeztetés során alakult ki a drámák azon köre, melyről aztán fordítás készülhetett. A darabok lefordítására a minisztérium éves keretet biztosított, mellyel igen takarékosan bántak, így arra is volt példa, hogy egy-egy minisztériumból érkező – például egy német színházi szabályzat lefordítására vonatkozó – kérést Székely György azzal utasított vissza, hogy a keret olyan szűkös, hogy abból csak drámákat hajlandó fordíttatni. A drámafordításokat általában külsősök végezték, 1.000 forint díjazás ellenében. 
A Dramaturgiai Tájékoztatót a Világszínház sorozatban közrebocsátott évi huszonnégy színdarab egészítette ki. Ezzel párhuzamosan időről időre magyar szerzők még be nem mutatott vagy elfeledett színdarabjait is ajánlották a színházaknak. A külföldi partnereknek is rendszeresen készült összeállítás a magyar darabokról. 
 
 
A színházakat azonban nemcsak a műsorterv kialakításához szükséges ajánlójegyzékekkel látták el. Az intézeti irattár legnagyobb mennyiségű irattípusát azok a Székely György szignálta levelek alkotják, melyek a bemutatók előkészítéséhez küldött dokumentációs anyagot kísérték, vagy éppen a színháznak küldött eredeti dokumentumokat – könyveket és szövegkönyveket, cikkeket és fényképeket – próbálták visszaszerezni. Van köztük néhány igen figyelemreméltó: Udvaros Béla a kecskeméti Katona József Színház nevében Ashley Dukes Országúti kaland című színművének díszletezéséhez kért segítséget. Az 1957. december 2-án kelt kísérőlevél szerint Székely egy német nyelvű és három angol nyelvű szakkiadványt indított útnak a következő kiegészítéssel: „Amikor a darabon dolgoztam, valahogy úgy képzeltem el, hogy egy-két jó bútordarabbal a felfelé vezető lépcső kezdő fokaival stb., minimális díszlettel vagy csak függönnyel is elő lehet adni.” Ha utánanézünk az előadás adatainak, kiderül, az 1957. december 15-én bemutatott darabot Székely György fordította, a rendező Németh Antal volt. (Díszlet: Borcsa István) Egy másik érdekes dokumentum az 1970-es évek közepéről való. Ekkor már fénymásológép is üzemelhetett, mert van arra példa, hogy a késedelmes választ ennek működésképtelenségével magyarázzák. Az 1976. szeptember 2-án kelt levélben a Szegedi Nemzeti Színház Bábel Szása Krisztus mennybemenetele című drámáját kéri expressz leküldeni. Nehéz kitalálni, hogy a szegedi rendezőgárdából Léner Pétert vagy Giritz Mátyást érdekelte-e a darab, minden esetre ma már színháztörténeti tény, hogy a szövegből Ruszt József Zalaegerszegen rendezett nagyhatású előadást 1984-ben Húsvét címen.
 
Székely doktor rendszeresen véleményezett a minisztérium számára kortárs drámákat, értékelte a magyar színikritika helyzetét, az aktuálisan véget ért színházi évadot és az előzetes műsorterveket – „Ezek természetesen csak első impressziók, de talán segítségül szolgálnak” – írta az elemzések végére. Aczél György miniszterhelyettes részére „kis színházi bibliográfiát” állított össze magyar és szovjet művekből. (1959. október 30.); a salgótarjáni gépipari technikum tanárának pedig a magyarul megjelent drámaelméleti kötetekről küldött listát.
 
Az 1960-as évek nagy vállalkozása volt a nyolcszáz példányszámú Theatrum című színháztudományi értesítő megjelentetése, melyet Kovács Tivadar szerkesztett, de a szerkesztőbizottság munkájában Székely György is részt vett. A Theatrum számait lapozgatva meglepő cikkekre bukkanhatunk. Székely György színházvezetői tapasztalatait, az élő színházzal meglévő szoros összeköttetését mutatja a második számban, 1962-ben megjelent A színházi műszaki személyzet létszámproblémái című tanulmánya  [7.] – megszületése kétségtelenül összefüggésben volt az intézetben folyó működéstani kutatásokkal. Székely György a tőle megszokott alapossággal járta körül ezt a témát is, az írásához mellékelt, a fővárosi és vidéki színházak színpadméretére, műhely- és raktárkapacitására, gépesítésére, fénytechnikai és akusztikai felszereltségére vonatkozó adatokat rendszerező táblázat a 2010-es években folyó, Közép-Európa színházépítészetének felmérését célul tűző TACE programnak is díszére vált volna. Az elemzés végén aztán messzemenő következtetést is levont: a műszaki személyi szervezés – ma úgy mondanánk humán erőforrás menedzsment – általában tapasztalati, spontán módon és nem a színházak feladat-ellátási területeit figyelembe véve működik.
 
Székely György Vámos László rendezővel gyárlátogatáson

De mit is értsünk az előzőekben említett működéstan fogalma alatt? Székely György az intézmény megalakulásának tízéves évfordulóján tartott konferencián elhangzott előadásában definiálta a fogalmat és jelölte ki az 1960-as évek színháztudományi kutatásainak fő irányát [8.], illetve A színházi működéstan feladatai című tanulmányában [9.] fejtette ki bővebben erről gondolatait.

A színházi előadást létrehozó összes tényezőt és a befogadás oldalának összes jelenségét komplexen kell vizsgálni, a színházi alkotást nem végeredményként, hanem folyamatként kell értelmezni. A színházi működéstan a leadó, információátadó apparátusnak – a színházi előadás létrehozói oldalának nem művészi vonatkozású jelenségeivel, valamint a vételi oldallal, vagyis a befogadó közönséggel, a két oldal közti kapcsolattal és az azt befolyásoló tényezőkkel foglalkozik. Tehát azokkal az elemekkel, melyek nem a színházesztétika és nem a színháztörténet kutatási területére tartoznak, és valamelyest összefüggnek a színházi terület tervezhetőségével. 1959 augusztusában ugyanis egy művelődésügyi minisztériumi leirat hatására át kellett hangolni az intézet addigi működését, mert az irányító szerv rövidtávú – ötéves, illetve középtávú – tizenöt éves időszakra akart tervszámokat kidolgozni. Kérdőív-tervezet is készült az országos színházfejlesztési terv érdekében, melynek felelőse Székely György volt. „A legkülönbözőbb részmunkálatok indultak már meg, és a Színháztudományi Intézet egy kis csoportja, amely ilyen irányú tájékozódását a „működéstan” névvel indította meg, részben adatgyűjtés, részben színpadtechnikai és statisztikai kiadványok formájában próbálta megtenni az első lépéseket, és néhány kisebb tanulmánnyal próbált előbbre jutni a terület felderítésében, feladataink kijelölésében és a gyakorlati színházi élet által felvetett problémák lehetőleg gyors megválaszolásában” – vázolta a kutatásban elért eredményeket 1963-ban A színházi működéstan problémái című tanulmányában. [10.]

Az említett munkák a Színpad és közönség. Működéstani könyvtár sorozat című 1960–1964 között megjelent periodikában voltak olvashatók (Szcenográfia 1–4. és Magyar színházi adatok 1–2. és Működéstani cikkgyűjtemény). A Székely György által színházi szakkönyvtárak katalógusa számára kidolgozott tematikus tárgyszó rendszer is tartalmazza a Működéstan tárgyszavát, mely alá a következő területeket sorolja: Építészet – gazdaság – jog – statisztika – technika. Létezett a dokumentációs gyűjteménytől elkülönítetten kezelt működéstani gyűjtemény is, mely a színházépítészeti, gazdasági, üzemeltetési adatokat, a szcenikai problémákkal, színészfoglalkoztatással, statisztikákkal, közönségszervezéssel, színházjoggal, szervezeti kérdésekkel, együttes-problémákkal kapcsolatos dokumentumokat kezelte. 
 
A működéstani kutatások az 1960-as évek második felére teljesen lecsengtek. Ekkor egy új területet rendeltek Székely György vezetése alá, az Országos Színházi Propagandát, mely eleinte 700.000 forintból gazdálkodott, ebből aztán sok mindent meg lehetett valósítani: a Magyar Televízióban havonta húszperces műsor készült az aktuális bemutatókról, évfordulókról, vendégjátékokról, a híradó is rendszeresen tudósított az OSZP által javasolt előadásokról. A mozifilmek előtt került bemutatásra a Híradó és Dokumentumfilm Stúdió gyártásában egy-egy premierbeharangozó vagy riport. Ötven üzemben illetve művelődési házban Képes Színházi Híradót üzemeltettek, melynek képanyagát az MTI biztosította, de a forgatókönyvét az intézet készítette el. Az Astoria aluljáróban színházi vitrint rendeztek be, színházi rejtvényfüzetet adtak ki, színházi különvonatok tervét terjesztették elő. A Központi Statisztikai Hivatallal együttműködve ízlésvizsgálatot folytattak. Az 1968. évi tervezet szerint a propagandát a nemzetközi színtérre is ki akarták terjeszteni, de Székely György Egyesült Államokból való visszatérte után, az 1970-es évek elején ez a kezdeményezés is elhalt.
 
Sok mindenről nem esett még szó Székely György intézeti pályafutása vonatkozásában, például az itt folyó színháztörténeti kutatásokról, mely az éves munkatervek tanúsága szerint az 1970-es évek közepétől egyre inkább érdeklődése középpontjába került. E munkálatok első produktuma a Gondolat Kiadónál 1962-ben megjelent (kéziratleadás határideje: 1959. július!) Magyar színháztörténet című munka volt, melyet eredetileg tankönyvnek szántak, és terveztek mellé egy dramaturgiával foglalkozó tankönyvet is. Ezt követte a Nemzeti Színház történetét feldolgozó kötet 1965-ben, a Színházi kislexikon 1969-ben, A színház világtörténete 1972-ben, majd a háromkötetes magyar színháztörténet, melynek utolsó darabja 2005-ben jelent meg. Székely György a negyedik kötetre is részletes tematikát és módszertant dolgozott ki. Balogh Gézát idézve – talán ez volt színházi végrendelete.
 
 
Csiszár Mirella előadása elhangzott a száz éve született Székely György és a kilencven éve született Bécsy Tamás tiszteletére rendezett Tudós férfiak című emlékülésen, a Petőfi Irodalmi Múzeumban 2018. október 16-án.
 
Jegyzetek
----------------------------------------------------------------
1. Színháztörténet és a „tényleges” színház. Székely Györggyel beszélget Gajdó Tamás. Theatron, 1999 tavasz (I. évf. 3. sz. ) 5. oldal
2. Dr. Székely György: Operettszínház – 1956. Színház, 2011/11. http://szinhaz.net/2011/11/29/dr-szekely-gyorgy-operettszinhaz-1956/ (letöltés 2018. október 6.)
3. Uo.
4. Hont Ferenc: Igazoló jelentés a Művelődésügyi Minisztérium Gazdasági Csoportfőnökének, dr. Faith Tibornak. Bp. 1958. jan. 10. OSZMI, Intézményi irattár
5. Színháztörténet és a „tényleges” színház. Székely Györggyel beszélget Gajdó Tamás. Theatron, 1999. tavasz (I. évf. 3. szám), 6. oldal
6. Alexa Istvánné–Bárd Oszkárné: A színházi dokumentáció és felvilágosító szolgálat. Theatrum, 1962. 226–243. 
7. Theatrum, 1962. 146–163.
8. Székely György: A színházi működéstan problémái. Theatrum 1963/1. 94–120.
9. PIM-OSZMI Kézirattár 2012.121.1.
10. Székely György: A színházi működéstan problémái. Theatrum 1963/1. 100. oldal
 
 
 
 
 
 

Szendrő József életútja - első rész

„Miért is éljen egy athéni ember Spártában?”
Szendrő József életútja, avagy egy közösségteremtő magányossága három részben
 
 
1. rész A „szereplésekben edződés” időszaka (1933-1952)
 
A színház sokféle tehetség gyűjtőhelye – ebben a műhelyben írók, rendezők, műfordítók, színházigazgatók és színészek teremtenek közösséget. Ritka az a színházi ember, aki a felsorolt tevékenységeket kipróbálta, és mindegyikben megmutatkozott tehetsége. Szendrő József e ritka színházi emberek közé tartozott. Ki volt ő? Nyugtalan lélek? Megalkudni képtelen ember? Helyét kereső művész? Valószínűleg mindhárom. Ha életútjának főbb állomásait sorra vesszük, különös huszadik századi sorstörténet rajzolódik ki. „Mindig is éreztem, nem akármilyen élet az övé. Tudtam, hogy költőként indult, s hogy magányos, a legmagányosabb emberek egyike” – írta Zelk Zoltán. 
 
Fiatalkori portré
Ismeretlen fényképész felvétele
 
Az I. kerületi Petőfi Gimnázium 1946-ig Verbőczy István Reálgimnázium volt. Az ifjú Szendrő József e falak között folytatta középiskolai tanulmányait. Már ekkor is az irodalom érdekelte leginkább. Szépirodalmi versenyek díjazottja, ugyanakkor az ifjúsági sportkörben tehetségesen focizott és sakkozott. „Az irodalmat és a futballt szerettem, ez a két dolog nálam szintézisbe került”– mesélte később. 
 
Diákkürt néven iskolai lapot szerkesztett; ebben saját költeményei is helyet kaptak. Egy ideig a Devecseri Gáborral és Karinthy Gáborral közösen alapított Hangszóró című diákújság főszerkesztője volt. Reményteljes ifjú költőként Bravó Ézsau címmel 1933-ban verseskötete jelent meg. A könyv ajánlását Tersánszky Józsi Jenő írta, akinek otthonában Szendrő József sokszor megfordult költőbarátaival. A poézissel való szoros kapcsolata egy életen át megmaradt. Kibédy Ervin mesélte, hogy az 1960-as években Szendrő magnetofont vásárolt, és esténként verseket mondott magnószalagra. Rajongott a lírikusokért, és azt vallotta, hogy „a költészet az egyetlen emberi megnyilvánulás, amely az emberiség szolgálatára és megváltására képes.”
 
A Színművészeti Akadémiának – ahová csak harmadszorra vették föl – 1933 és 1936 között volt a hallgatója. A színészmesterségre Kiss Ferenc tanította, osztálytársai között pedig csupa tehetséget találunk. Az akadémiai elvégzése után Lukács Margitot, Pataky Jenőt, Szeleczky Zitát, Ujlaky Lászlót a Nemzeti Színház, Sennyei Verát a Magyar Színház szerződtette. 
 
Ő is szép reményekkel indult: az 1936–1937-es évadban a Nemzeti Színház ösztöndíjas növendéke lett. Az Újság című lapnak ekkor adta élete első nyilatkozatát: „Sohasem akartam színész lenni. Az iskolában mindig jó tanuló, önképzőköri elnök voltam, és tanár szerettem volna lenni. De az utolsó két évben viselkedésemmel és kellemetlen hangú dolgozataimmal annyira magam ellen hangoltam a tanárokat, hogy az érettségin kétszer is elbuktam… Egy barátom hívta fel a figyelmemet a színészi pályára, és én felvételre jelentkeztem az Akadémián. A vizsgán kétszer elbuktam, de harmadszorra sikerült. Azóta megtanultam komolyan, logikusan szeretni a pályámat, és azt hiszem, ez többet ér, mint valami gyerekes rajongás…” 
 
Jules Romains Donogoo című darabjában
Nemzeti Színház, 1937. Wellesz Ella felvétele
 
Mindössze egy évadot töltött a Nemzetiben. Visszaemlékezve e korai évekre, úgy fogalmazott, hogy a társulat óriásaival egy színpadon lenni nagy felelősséggel járt, és túl nagy súllyal nehezedett rá.
 
Miskolcra 1937 őszén került, ahol a fiatal színész megkapta Rómeó szerepét William Shakespeare Rómeó és Júlia című darabjában. A korai időszak egy hiteles szemtanúja Gyárfás Miklós író, akiről kevesen tudják, hogy 1934-ben Miskolcon bonvivánként kezdte színházi működését. Gyárfás megkapó emlékeket osztott meg Szendrőről: „Ha behunyom a szememet, egy rendkívül rokonszenves, finom megjelenésű, karcsú fiatalembert látok magam előtt, és ezt a fiatalembert meg is őriztem egész életemben. Így találkoztam vele Miskolcon. Első nagy szerepét játszotta az Akadémia elvégzése után; Rómeót. Egyik legszebb Rómeó volt, akit valaha láttam.”
 
Shakespeare szerelmes hősének megformálójaként még nem tudta, hogy milyen zseniális ember bűvkörébe került: a színház igazgatója, Sebestyén Mihály az 1920-as évek derekán vette át öccsétől, Sebestyén Gézától a színházvezető posztját. Ezzel a miskolci színjátszás legeredményesebb időszaka vette kezdetét. Évekkel később Szendrő Levél egy színigazgató barátomhoz című írásában hálásan tisztelgett első mestere előtt: „Én akkor nemcsak a szereplésekben edződtem meg ott, de ellestem az igazgatás tudományának egy-két alapvető, mesterségbeli fogását is.” 
 
Az első szerelmek is itt érték. Először a társulat fiatal szubrettjének, a kimagasló tehetségű Csiky Zsuzsinak udvarolt, aki húszévesen tüdővészben meghalt. Ezt követően a társulat másik figyelemre méltó hölgytagja, Sághy Györgyi keltette föl érdeklődését. A színésznő 1947-ben Argentínába emigrált, ahol elismert festőművész lett. Kapcsolatuk mégsem szakadt meg, Szendrő levelek tucatjait küldte Dél-Amerikába. Írásai értékes forrásanyagként maradtak fönn az utókornak. 
 
A rövid miskolci kitérő után visszatért Budapestre, ahol csatlakozott Hont Ferenc Független Színpadához. Szerepelt a társulat két új bemutatójában, Madách Imre A civilizátor című művében 1938 végén, és a Három körösztyén leány című darabban 1939 elején. A kritikusok az ifjú Szendrő József figyelemre méltó színészi biztosságát dicsérték. 
 
Darvas Ernő, Orbán Viola és Szendrő József
Ismeretlen 16. századi szerző: Három körösztén leány
Független Színpad a Zeneakadémián, 1938. Ismeretlen felvétele
 
A második világháború azonban megszakította a helyét kereső, de már számon tartott, figyelemre méltó színész pályafutását. Már 1939-ben katonai behívót kapott; s két évet töltött a fronton. Másodszor 1944-ben hívták be, majd három év hadifogság következett. 
 
A háborúról és a hadifogság éveiről ritkán nyilatkozott. Mélyen eltemette magában mindazt, ami a harctéren és később többéves hadifogság idején történt vele. Eközben is színész maradt, lágerszínházat szervezett, korábban pedig szerepek mögé bújva igyekezett magát és társait védeni a borzalmaktól: „A második világháború lövészárkaiban sűrűn szerepeltem mint színész. Katona voltam, és a bajtársaim elvárták tőlem, hogy szórakoztassam őket, amikor éppen nem ropogott a fegyver. És ott a sárban is Lucifernek, Falstaffnak látták azt, aki együtt szenvedett velük. Ez a színjátszás nagy hatalma…” 
 
Gobbi Hilda, akadémiai évfolyamtársa a háborút okolta a művész nyughatatlan életéért, pályájának különös alakulásáért: „Aki Szendrő Jóskát közelről ismerte és szerette, mint én, az tudta, hogy életét a háború tette tönkre. Nem bírt és nem akart katona lenni; a frontról, szétesett kis katona, hozzám jött – megfürdött, igyekezett visszanyerni emberi lényét. Nehéz volt.”
 
Két frontszolgálat közt ismét rátalált a Hont Ferenc vezette Független Színpadra, melynek, mások mellett, Major Tamás, Gobbi Hilda, Eöry Kató és Pásztor János volt a tagja. Itt már körvonalazódott a népszínházról vallott eszményképe, amely a fajsúlyosabb és a könnyedebb hangvételű darabok egyensúlyát tartotta szem előtt. Legfőképpen pedig azt, hogy a legszegényebb emberekhez is eljusson a színház. Ez a gondolat emlékezésében is megjelent: „Volt egyszer, hol nem volt… úgy 1942 táján volt egy színház a Népligetben, amely csak szombat és vasárnaponként nyitotta meg rozoga kapuit. Én ez idő tájt tagja voltam ennek a színháznak, és eltanultam az ott kívánatos mulattatás mesterfogásait. A ligeti előadás megfoghatatlan hatása és varázsa magának a bemutatónak fényében rejlett, Író, színész és az elnyomott népréteg nagyszerű találkozásában. Budapest közönsége megmozdult, az újságok egy része cikkeket közölt. És aztán… öt előadás végeztével: indokolás nélkül betiltották a további előadásokat.”
 
A hadifogságból 1947 szeptemberében tért haza. Ismét szerződtette a Nemzeti Színház, ahol műfordítóként is bemutatkozott. A lágerben kitűnően megtanult oroszul, s Osztrovszkij Erdő című színművét ő ültette át magyarra. A darab 1948-ban került színpadra. 
 
Szendrő József, Kállai Ferenc, Ladomerszky Margit, Gózon Gyula
Alekszandr Osztrovszkij: Erdő. Nemzeti Színház, 1948
Kálmán Béla felvétele
 
Először 1949-ben Pécsett kapott lehetőséget arra, hogy színházigazgatóként kipróbálhassa magát. „Nem volt könnyű mutatvány, de igyekeztem jó színházat csinálni” – summázta később az itt töltött rövid időszakot. Majd hozzáfűzte: „A színházigazgatást nem dísznek, nem mesterségnek, hanem hivatásnak tartom.” Jó szeme volt a fiatal tehetségek fölfedezéséhez. Ő indította el a pályán többek között Máthé Erzsit, Kálmán Györgyöt és Gordon Zsuzsát. „Ha jól meggondolom, elsősorban színigazgató voltam, mert jobban szerettem másokért élni, mint önmagamért. Az önző színészvezető szerintem egész egyszerűen ártalmas pokolfajzat. A jó direktor: apa, tanár és fölfedező, barát és orvos, ügyész és védő… Kell, hogy hívei legyenek, tanítványai és elkötelezett alkalmazottai”– vallotta. Mindenekelőtt a színész személyében hitt, alapvetően ez határozta meg színházi működését: „A színházi teljesítmény fókuszában mindig a színész eredetisége, újszerűsége, rendkívülisége áll.”
 
Ismét szerelmes lett; a társulat fiatal színésznőjét, Máthé Erzsit vette feleségül. 
A Pécsi Nemzeti Színházban Makszim Gorkij Jegor Bulicsov című darabjának címszerepe volt egyik legkiemelkedőbb alakítása. A pécsi társulat 1951 nyarán ezzel az előadással szerepelt a Vidéki Színházak Ünnepi Hete elnevezésű szakmai találkozón Budapesten. Somlyó György 1951. július 11-én a Szabad Nép hasábjain így méltatta a bemutatót: Az előadás jól és helyesen emelte ki a mű fő mondanivalóit. Ez mindenekelőtt a rendező s egyben a címszerepet játszó Szendrő József érdeme, hiszen az egész előadás ezen a szerepen áll vagy bukik. Szendrő valódi művészi erővel és bensőséggel formálta meg Jegor Bulicsov rendkívül bonyolult alakját […].”
 
Somlay Artúr elismerően jegyezte meg: „Nem is tudtam, hogy Gorkij ilyen jó darabot írt.” Érdekes megállapítás ez annak tükrében, hogy a Blaha Lujza téren álló Nemzeti Színházban 1950 vége óta ő játszotta Jegor Bulicsov szerepét. 
 
Gordon Zsuzsával és Csengery Aladárral mint Jegor Bulicsov 
Gorkij: Jegor Bulicsov és a többiek
Pécsi Nemzeti Színház, 1951. Ismeretlen fényképész felvétele
 
A forró sikereket azonban hamarosan magánéleti tragédia árnyékolta be: elveszítették tizenöt hónapos kisfiukat. A házaspár útjai idővel szétváltak. Máthé Erzsi elromlott kapcsolatukról így nyilatkozott: „Jóska akkor még snájdig volt, jóképű, és szellemével, egész lényével lenyűgözött. Ahogy mindenkit, aki a környezetében volt. Néhány hét múlva rá is kellett döbbennem, hogy neki egyetlen igazi szerelme volt: a színház. A többi fellángolás, játék, hódítás…”
 
Szendrő József nem maradhatott sokáig Pécsett. „Három évadnyi szélmalomharc után egy erősebb szél visszasodort Pestre”– mesélte. Eltávolításának okai inkább ürügyként értelmezhetők, szemére vetették például, hogy az Ármány és szerelem című Schiller-drámából huszonöt próbát tartott, míg a Határszélen című termelési darabból csak feleannyit. 
 
FOLYTATÁSA KÖVETKEZIK....
 
Írta: Szebényi Ágnes