Mai Blog
Csütörtökön Marton László és Fesztbaum Béla voltak vendégeink a Bajor Gizi Színészmúzeumban. További képek a beszélgetésről a Vígszínház oldalán.
Csütörtökön Marton László és Fesztbaum Béla voltak vendégeink a Bajor Gizi Színészmúzeumban. További képek a beszélgetésről a Vígszínház oldalán.
2020. május 5.
2016. május 11.
Napokon keresztül építették az OSZMI Bábtárának munkatársai a Bóbita Bábszínház csapatával együtt a Jön a bábos kiállítást. A Bóbita Bábszínház bábmúzeumának középső termében április 30-ra minden szög és minden zsinór a helyére került; így készen álltunk a tárlat megnyitására.
Mindentől távoli szigetnek tűnik Rév István Árpád munkássága és a Nemzeti Bábszínjáték rövidéletű működése. Alig tudunk róla bármit is, bár esztétikai elképzelésében, színházi programjában újítónak számított. A Nemzeti Bábszínjáték 1941-től 1944-ig működött nagy sikerrel. A színház 1945-ben még újra megnyitotta kapuit, ám ekkor már mindössze pár előadást ért meg, sőt, a társulat utolsó előadása 1947-re tehető, amikor is az I. Magyar Bábjátékos Kongresszuson előadták a Toldit a szakmai közönségnek.
Rév elsőként nyitott magánvállalkozásként állandó, társulattal és repertoárral működő bábszínházat. Színházát úgy kell elképzelnünk, mint a korabeli budapesti színházi élet kicsinyített mását: megjelentek nála a leghíresebb sikerdarabok, francia vígjátékok, klasszikus, többfelvonásos drámák, operaelőadások és mesejátékok. Ennek a műfaji sokszínűségnek, technikai újításnak a mentén építettük fel a kiállításunkat, amely Rév munkamódszerét is igyekszik megjeleníteni: az esztétikai elképzelés megalkotásától kezdődik, majd a bábtechnika és a színpadtechnika kialakításán keresztül a báb felöltöztetésén és a szerepértelmezésen át folytatódik, végül a reklámtevékenységgel végződik. Az egész folyamat központjában pedig, mint ahogy a térben is érzékeltettük, maguk a bábok találhatók. A kiállítás megrendezésekor igyekeztünk, hogy ez az időben viszonylag távoli történet megfoghatóvá váljon a gyerekek számára is. Interaktív elemek, gondolkodtató fejtörők tarkítják a kiállítást.
A tárlat augusztus végéig látogatható a Zsolnai negyed gyönyörű épületében.
Írta: Hutvágner Éva
2020. április 28.
|
Molnár Gál Péter (1936–2011) a 20. század második felének legjelentősebb színikritikusa volt. Levelezése az egyik utolsó nagy kéziratgyűjtemény, mely az 1960-as, 1970-es és 1980-as évek színházi életének kiemelkedő forrása. MGP itthon és külföldön élő barátaival és kollégáival levélben tartotta a kapcsolatot, levélben cseréltek eszmét, számoltak be az aktuális színházi eseményekről. Az anyagban olyan nevek bukkannak fel, mint Aczél György, Örkény István, Latinovits Zoltán, Makai Péter, Nádas Péter, Zsótér Sándor, MGP felesége, Ronyecz Mária, etc. A barátokkal folytatott levélváltás mellett tanulságosak azok az írások is, melyeket Molnár Gál a Népszabadság kritikusaként kapott. Bátran kijelenthetjük, hogy Molnár Gál Péter levelezése a 20. századi írásbeliség egyik utolsó nagy gyűjteménye. Molnár Gál Péter termékeny szerző volt, a kritikusi, újságírói tevékenysége miatt azonban nem tudott elég időt fordítani nagy összegző műveire. A hagyatékban több befejezetlen, illetve megjelenésre váró nagyobb lélegzetű tanulmánya is található: Csokonai Vitéz Mihály színházáról, Ljubimovról, Vámos László rendezőről, Hofi Gézáról, Molnár Ferencről, Lugosi Béláról írt műve. Dramaturgként több színdarabot írt és dolgozott át, jelentős a filmforgatókönyv-írói tevékenysége is. Szövegkönyvei mind a hagyaték részét képezik. Molnár Gál Péter élete során kisebb színháztörténeti gyűjteményt is létrehozott. A kollekcióban a Nemzeti Színház történetéről több kézirat tanúskodik. |